България може да загуби 543 млн. евро по програма ИСПА на Европейския съюз, става ясно от доклада за усвояването на еврофондовете за първите шест месеца на 2010 г., изготвен от ресорната парламентарна комисия, съобщава „Дневник”.

Според доклада съществува реална опасност голяма част от проектите по програмата да не завършат до 31 декември 2010 г. и в този смисъл са идентифицирани като рискови. „Основните рискове са свързани с нарастване на договорните стойности, вероятност от загуба на част от европейското съфинансиране и последващо увеличаване на средствата от националния бюджет и държавни кредити с цел успешното им приключване”, пише още в него.

Програма ИСПА приключва в края на годината и по нея се изпълняват 40 големи инфраструктурни проекти в областта на транспорта и водоснабдяването. Бюджетът й е 1.47 млрд. евро, като към началото на юли са изплатени близо 800 млн. евро, е посочено в доклада. До края на 2010 г. се очаква да бъдат платени още 137 млн. евро. Най-рискови са водните проекти. За една година усвоените средства по тях са се увеличили с 9%.

Пред изданието министърът по еврофондовете Томислав Дончев коментира, че все още е рано е да се каже колко ще загубим, защото в момента вървят преговори с Европейската комисия за удължаване на сроковете.
От Брюксел са дали съгласие за удължаване с една година на договорите за изпълнение на водните проекти на Кюстендил, Сливен и София, както и за изграждането на сероочистващите инсталации на ТЕЦ “Марица-изток ІІ”. Принципно “да” има и удължаването с две години на срока за изграждане на втория мост над Дунав при Видин – Калафат.

Водят се преговори и за увеличаване с година и на сроковете за водните проекти на Варна, Шумен, Смолян и Балчик. Неофициално има съгласие от Европейската комисия, че част от водните проекти на Шумен и Балчик могат да се удължат с една година, а останалите дейности да се финансират по оперативна програма “Околна среда”.

Има принципно съгласие и с пари от “Околна среда” да се довърши част от водния проект на София, а модернизацията на жп линията Димитровград – Свиленград – със средства от оперативна програма “Транспорт”, посочи Дончев.

България все още не е изпратила официално исканията си за удължаване на сроковете по тези проекти в Брюксел. Очаква се това да стане най-късно през октомври.

За да продължи изпълнението на водните проекти, които трябваше да се финансират по ИСПА, министерството на околната среда е поискало в бюджет 2011 г. да бъдат заложени 231 млн. лв. По думите на зам.-министърът на околната среда Ивелина Василева това е консервативна прогноза, която не отчита евентуалното удължаване на сроковете, за които в момента текат преговори с Еврокомисията.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *