Междуведомствена работна група, която оказва логистична помощ на Агенция „Пътна инфраструктура“ по подготовката и осъществяването на проект за изграждане на пътен тунел Шипка ще търси варианти за финансиране. Най-вероятно то ще бъде осигурено по Оперативна пробрама “Транспорт”, стана ясно след първото заседание, което се проведе вчера.

Важно е да се работи за скъсяване на сроковете, както за намиране на средства, така и за реализацията на проекта, коментира пред Дарик областният управител на Стара Загора Йордан Николов.
Според министъра на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев вариантите за изграждане на пътен тунел под Шипка са два – до 2015 година или от 2014 до 2020.

“Европейски пари има. Важно е да ни повярват, че ще ги използваме точно за този проект”, допълни Йордан Николов.

Прокопаването на тунел под Шипка нееднократно е било коментирано, но реално нищо не е направено досега.Двете предходни правителства – на НДСВ и на тройната коалиция, даваха зелена светлина на проекта, но с уговорката, че държавата няма да инвестира в него и той може да бъде реализиран само ако се намери инвеститор, припомня онлайн изданието stzagora.net.

Проектът за тунела е сред седемте, одобрени и включени и в Националния план за регионално развитие на Република България /2000-2006/. По план габаритите му са широчина 10 м, височина 4,8 м, с две ленти за движение. Освен тунелното съоръжение ще има и около 20 километра подходи, като част от тях е и западният обходен път на Габрово.

Според разчетите на пътната агенция и на строителното министерство е възможно изграждането на тунела заедно със Западния обходен път да започне през 2014 година с пари от европейските фондове. Оттам са категорични, че няма опасност България да бъде санкционирана в случай, че пътното съоръжение не бъде построено по-рано по силата на договора по присъединяването ни към ЕС. Тунелът не е задължително условие по него и затова страната ни няма да получи санкции . Една от възможностите за изграждането му преди 2014 г. е някоя от 36-те наши и чужди компании, заявили инвеститорски интерес, да започнат строителството му без държавна гаранция. По този повод в момента се водят разговори с тях, заявяват от Агенция „Пътна инфраструктура”.

Интерес към проекта в различни периоди са проявявали японските фирми „Мицуи”, „Мицубиши”, „Тайсей корпорейшън”, „Сумитомо корпорейшън Юръп”, „Каджима корпорейшън”и др.

Последният официално заявен интерес е от март 2009 г., когато чешката компания „Метростав“ изяви готовност, а директорът на международния й отдел Робърт Достал беше категоричен, че те имат достатъчно опит и възможности – изграждали са тунели в Чехия, Германия, Хърватска, Русия и два в Исландия. Последните били с обща дължина 11 километра. На брифинга стана ясно, че от ноември 2008 г. това е третата компания, която проявява интерес към тунела.

Според предварителната оценка на тунела от 2001 година изграждането му ще струва 125 млн. долара при 17,5 % норма на възвращаемост.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *