post

Между 300 и 400 хотела са обявените хотели към настоящия момент за продажба в сайтовете на компаниите за недвижими имоти и различните портали, показва проучване на компанията GVA Sollers Solutions.

Това са предимно нови малки семейни хотели с категоризация от две или три звезди и с леглова база от 20 до 50 легла. Над 85% от тях са построени по време на бума отпреди 3-4 години и са със спекулативна цел, без пазарна ориентация. Предимно се намират в периферията на летните и зимните курортни комплекси, като през последните няколко месеца се появиха и оферти за хотели, разположени на първа или втора линия.

Около 70% от офертите са обекти, локализирани по презастроеното Южно Черноморие, основно в Св. Влас, к.к. Слънчев бряг, Равда, Несебър, с. Лозенец. Китен. Двойно по-малък е делът на предлаганите хотели по Северното Черноморие. Продават се хотели и по планинските курорти – Банско, Разлог, Пампорово.

Значителен е, обаче, и броят на хотелите, чиято продажба не е обявена официално, поради причината, че това може да повлияе отрицателно върху туристопотока и до отлив на квалифициран персонал, изтъкват анализаторите.

Неофициално на пазара се предлагат и петзвездни действащи хотели за продажба. Те се намират както в туристическите райони на страната, така и в големите областни градове.

Офертните пазарни цени започват от 400 хил. евро и достигат до над 10 млн. евро. в зависимост от местоположението на хотела, големината, брой легла, състоянието, категорията, както и от данните за заетостта, оборотите, договори с туроператори и т.н, показва проучването.

Според GVA Sollers Solutions пазарната ниша за продажба и управление на хотелски активи заема все по-голям дял от пазара на недвижими имоти в България. Причините за това са голямото количество новопостроени площи през периода 2006 – 2010 година, недостатъчната опитност в управлението, както и в реалното намаление на приходите в сегмента отчетено през сезон 2008/2009 в резултат на световната криза. Допълнителен натиск оказва и отдаването на единици под наем във ваканционните комплекси, които с добро качество на услугата и правилно позициониране се оказаха сериозен катализатор на хотелиерският сегмент.

Основните причини за вече очерталата се през последните години тенденция на увеличаващ се брой предлагани хотелски активи за продажба, са протичащите негативни икономически процеси на локално, национално и международно ниво и кризата в туризма.

Проблемите в сектора извадиха наяве слабия и непрофесионален мениджмънт и маркетинг, и повишиха задлъжнялостта на инвеститорите.

Друга съществена причина е и свръхзастрояването по морските и планинските курорти, в резултат на голямата инвестиционна активност в строителството на хотели през последните години.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *