post

Спираме концесията на Централна жп гара София, защото за ремонта й ще използваме европейски фондове. Това каза министърът на транспорта Ивайло Московски на откриването на Дните на българската индустрия.

До края на настоящия програмен период 30 млн. евро ще бъдат вложени в цялостното обновяване на централната жп гара. Работата по проекта трябва да бъде приключена до края на 2014 г., когато е краят на настоящия програмен период по оперативна програма „Транспорт”. Финансирането ще дойде от неусвоени европари за изграждането на интермодалния терминал в столицата.

Засега нещата са готови на ниво идеен проект, уточниха от Националната компания „Железопътна инфраструктура” (НКЖИ). До края на 2012 г. трябва да бъде подготвена апликационната форма и реалното строителство да започне от 2013 година.

На концесия евентуално ще бъде дадено предгаровото пространство, но след като бъде уточнена собствеността. На този етап не се разглежда вземането на заема за БДЖ от Световната банка. Първоначално сумата от 460 млн. лв. трябваше да послужи за преструктуриране на дълговете на дружеството и извършване на неотложни ремонти. Финансовият министър обаче спря вземането на заема, тъй като железницата не можеше да гарантира държавно гарантирания дълг със собствени приходи. Само преди дни от БДЖ спряха движението на още 19 влака поради недостиг на локомотиви, а в същото време 30-тина от печалната 32-ра серия се спират от движение.

Вече се концентрираме върху предстоящите 300 млн. евро по ОП „Транспорт”, с които нашата железница ще купи изцяло нов подвижен състав, каза Московски. Той допълни, че БДЖ още тази година ще стане бенефициент по оперативната програма, за да подготвят техническата си документация, и още от 1 януари 2014 г. дружеството ще поръча новите влакове.

По време на изложението министърът шофира последователно електромобил, електровелосипед и електрическа моторетка, като най-много си хареса колата. Той заяви, че след 2014 г. предстои да кандидатстваме по допълнителни програми на Европейската комисия, чрез които ще се заделя значителен ресурс за т.нар. интелигентни транспортни системи – алтернативи на сегашните транспортни средства.

Наши разработчици на електромобили обясниха, че цената им пада три пъти, когато вместо литиево-йонна батерия се използва оловна, но и нейният капацитет е значително по-слаб. Соларни панели на покрива обаче добавят напълно безплатна енергия.

Московски допълни, че в рамките на идната година ще се търсят начини да се дадат облекчения за всички, които биха произвеждали и ползвали електромобили, ще се търсят начини новият вид енергия да намери място в публичния транспорт.

Министърът посочи, че е разработен проект на национален план за действие, чиято цел е да насърчава развитието на устойчиво ориентиран транспорт, включително и на електрическа мобилност в България за периода 2012-2014 г. Предстои този проект да бъде разгледан, съгласуван и внесен в Министерския съвет, съобщава Монитор.

Редактор: Ина Папазян

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *