post

Отстъпки до 40% могат да договорят купувачите на ваканционни имоти през този сезон, сочат данните от годишния анализ на инвестиционната компания GreenLife. Според проучването цените в Банско са претърпели около 50% спад за 3 години докато Черноморието държи сравнително стабилни нива от 2009 г. насам.

В същото време пазарът в зимните курорти е преди всичко вторичен – поне 70% от сделките са следствие на препродажба. Най-многобройни от чуждестранните туристи, посетили България през изтичащия вече зимен сезон, са били гърците.

Пазарът на ваканционни имоти през последните няколко години е концентрират главно в летните курорти, показват наблюдения на компанията. Според данните през 2010 г. 86% от сделките са били съсредоточени в морските курорти, а едва 14% – в планинските.

Активността в сделките за зимни имоти пада с допълнителни 2% през 2011 г. Ако в Банско преди няколко години са се реализирали около 4 000 сделки за сезон, то през 2011 г. са сключени около 1 800, от които поне 1 300 са резултат от вторичния пазар.

„Спокойно можем да кажем, че пазарът в летните курорти е стабилен”, коментира Мариана Даскалова, търговски директор в компанията.

Средните цени, на които се сключват сделки в Банско през 2011 година са между 500 и 700 евро на кв.м, като експертите не очакват някакви драстични промени през тази година. За сравнение през 2010 г. квадратният метър в зимния курорт се е търгувал за около 850 евро, а година по-рано – за 950, а през 2008 г. цените са били около 1 200 евро.

Ценовите нива в летните курорти не претърпяват толкова съществени промени. Нивата в Слънчев бряг, например, са между 500 и 1 600 евро през 2008 г., докато през 2011 г. достигат стойности между 400 и 900 евро.

Отминалата година обаче поставя началото на изгодна за потенциалните купувачи тенденция, коментират от GreenLife.

Заинтересованите от ваканционни имоти договарят отстъпки в рамките на 40% от първоначално обявените цени. Компромис с цената от една страна прави инвеститорът, който разбира, че първоначално обявените от него стойности не съвпадат с очакванията на купувачите. За да задържат клиентите си, посредническите агенции също отстъпват от цената и така на купувача се гарантира сериозна отстъпка.

Профилът на купувачите на ваканционни имоти днес не се е изменил сериозно спрямо година по-рано. Докато преди началото на 2009 г. основните купувачи са англичани, целящи инвестиция, след този момент активни стават руснаците.

Част от тях купуват директно от инвеститор, но повечето се възползват от желанието на англичаните да се освободят от имотите си в българските курорти. Цените, на които руснаците купуват в момента, са с около 50% по-ниски от нивата, на които са се търгували обектите преди няколко години.

Наемането на апартамент в комплекс е най-добрият вариант за туристите, които прекарват между 1 и 3 седмици в даден курорт. За онези, които прекарват на море или планина над месец от годината обаче, е далеч по-изгодно да притежават собствен ваканционен апартамент. И в двата случая хотелът се оказва един от най-скъпите варианти, коментират още от компанията.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *