post

България може да не успее да усвои близо 2.5 млрд. евро, които са предвидени за за нова инфраструктура в периода 2014-2020 година. Това съобщава БНТ, цитирайки позиция на министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Опасенията са следствие от решение на Конституционния съд, който прие аргументите на омбудсмана Константин Пенчев срещу промените в Закона за устройство на територията, които дават възможност да се започне строителство в частна собственост преди да са приключили отчуждителните процедури.

В мотивите си съдиите посочват, че съществува опасност държавата и общините да нарушат неприкосновеността на частната собственост и като правова държава България не може да позволява на когото и да било разпореждане или ползване на чужда собственост против волята на собственика.

Законодателните промени бяха въведени именно, за да се ускори усвояването на фондовете за инфраструктура от ЕС.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Десислава Терзиева е възложила на юристите на министерството през август и септември да напишат предложения за поправки в законодателството. Целта е да се облекчат и ускорят процедурите по отчуждаване и обезщетение на собствениците на земите, където ще се строи нова инфраструктура и пътища.

Бившият регионален министър Лиляна Павлова обяви, че ГЕРБ ще направи свои предложения и ще подкрепи всяка законодателна инициатива на управляващите, която може да реши проблема.

“Това решение, което се прилага за отчуждаване на терени, когато се строят държавни и големи инфраструктурни проекти, се прилага още, ако не се лъжа, от 2008-2009 година. И не говорим само за пътища или магистрали, това решение ще касае и проекта за “Южен поток” и проектите за големи съоръжения – пречиствателни, газопроводи, тръбопроводи”, коментира Павлова.

От АПИ успокоиха, че пътните проекти, които се изпълняват с европари по програмите 2007-2013г. нямат този проблем.

“Отчуждителните процедури по отношение на инфраструктурните обекти, които ще се изграждат към настоящия момент, визирам например АМ “Струма” ЛОТ 2 (Дупница-Благоевград) са приключили, така че не виждам заплаха за строителството”, заяви председателят на АПИ Лазар Лазаров.

Според експертите ако депутатите не променят спешно законите, заплахата да не усвоят евросредства ще е дори за доста по-голяма сума от 2,5 млрд.евро.

От АПИ успокоиха, че пътните проекти, които се изпълняват с европари по програмите 2007-2013г. нямат този проблем.

“Отчуждителните процедури по отношение на инфраструктурните обекти, които ще се изграждат към настоящия момент, визирам например АМ “Струма” ЛОТ 2 (Дупница-Благоевград) са приключили, така че не виждам заплаха за строителството”,посочи пред БНТ председателят на АПИ Лазар Лазаров.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *