post

Общата стойност на проектите в железопътния сектор, които са предложени за изпълнение в новия програмен период на Оперативна програма „Транспорт“, възлизат на около 1 милиард евро. Това съобщи министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов при откриването на конференцията „Приоритети в транспорта за следващия програмен период 2014-2020 г.“, предаде Дарик.

По думите му при планирането на следващия програмен период ще се търси баланс между инвестициите, насочени към Северна и Южна България, и между железопътния и пътния сектор.

„През последните години основният политически приоритет бе строителството на пътища и магистрали. Това е важно за всеки, но едрите товародатели, бизнесът, който осигурява работни места, има най-вече нужда от бърз и конкурентоспособен жп транспорт. Такива са и европейските приоритети. Затова ние предлагаме инвестициите през новия програмен период да бъдат разпределени 50 на 50 % между железопътния и пътния сектор“, каза Данаил Папазов.

Очаква се бюджетът на Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014 – 2020 г. да бъде около милиард и половина евро. Българската държава ще получи и около 350 милиона евро по линия на Механизма „Свързана Европа“. „Сумите не са малки, но е ясно, че са крайно недостатъчни за проектите, с които разполагаме. Затова днес ще представим максимално съкратения списък, за да набележим заедно кои проекти трябва да изпълним приоритетно и кои да запазим като резервни“, каза още министър Папазов.

Сред основните приоритети в жп сектора е завършването на рехабилитацията по цялата линия Пловдив – Бургас. През този програмен период се изпълняват три участъка, а за завършване на цялото направление ще са необходими още около 350 милиона евро. Друг приоритетен проект е изграждането на жп линията Карнобат – Синдел, която е частично изградена преди годините. За да функционира, е нужно да бъде завършен един тунел и няколко участъка на обща стойност около 170 млн. евро.

„С една сравнително малка инвестиция ще направим връзка между Северна и Южна България и най-важното – между пристанищата във Варна и Бургас“, обобщи министър Данаил Папазов. Той подчерта, че важността на тази връзка ще бъде още по-голяма след реализирането на проекта за изграждане на тунел под Босфора и отсечките, които се строят в момента по ОПТ (Пловдив – Свиленгад – турска/гръцка граници).

За включване в новия период на оперативната програма е предложен и жп проектът Русе – Варна, с който река Дунав ще бъде свързана с пристанищата във Варна и Бургас. Предвижда се и подготовката на проекти за изграждане на интермодални терминали в двата града. „Целта ни е да започнем строителство и по жп направлението София – Септември. Там приоритетно ще се изгражда отсечката Септември – Елин Пелин, която е най-тежката и където в момента се губи най-много време при пътуване“, подчерта министър Папазов.

Предложените за обсъждане проекти в пътния сектор също са на приблизителна стойност 1 млрд. евро. Приоритетно трябва да бъде изграден най-тежкият участък от АМ „Струма“, който обхваща Кресненското дефиле. В зависимост от останалия наличен финансов ресурс ще се работи и по направлението Видин – София, като приоритетно ще се финансира отсечката до Монтана. „Аз ще продължа да настоявам да бъдат обмислени всички варианти и ако има възможност за някакви икономии на средства, те да бъдат насочени към автомагистрала „Хемус“, каза Данаил Папазов.

„Предлагаме през следващия програмен период през нашата програма да бъде финансирано строителството на най-тежкия участък от третия лъч на метрото. Той обхваща трасето от бул. „Янко Сакъзов“ до кв. „Красно село“. Неговата индикативна стойност е 280 млн. евро и ще осигури връзката с другите две линии, които бяха реализирани през последните години“, допълни министър Папазов.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *