post

Строителство в природен парк “Странджа” няма да бъде допуснато, докато не се изготви нов Общ устройствен план на община Царево. Това заяви в сутрешния блок на телевизия „Bulgaria on Air“ министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева. Министърът подчерта, че планът е трябвало да бъде преразгледан не само заради липсващата екологична оценка, но и заради законодателните и социално-икономическите промени, които са настъпили в последните години, по време на съдебните битки за устройствения план.

Министърът съобщи, че в понеделник ще се сключи договор за предоставяне на безвъзмездно европейско финансиране за изграждането на Северната скоростна тангента, както и договорът за строителство. Проектът се финансира по Оперативна програма “Регионално развитие”. През май м.г. имаше риск от загуба на 250 млн. лв. по Оперативна програма „Регионално развитие“, но благодарение на проекта за Северна скоростна тангента не е загубен нито евроцент, каза Терзиева.

През новия програмен период страната ни може да разчита на 1,4 млрд. евро по Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 г. Сумата все още е индикативна, тъй като преговорите с Европейската комисия продължават и до края на февруари ще се състои нова техническа среща между българските и европейските власти, на която ще се обсъжда програмата за развитие на регионите.

По думите й – през новия планов период приоритет ще бъде градското развитие. 67% от средствата ще отидат за градовете. За енергийна ефективност е предвидено да се похарчат 20% от европейските средства, а останалите ще отидат за социална, здравна и културно-историческа инфраструктура в общините. Амбицията на министъра е инвестициите в регионите да се правят интегрирано, а не “на парче“, за да има ефект, проектите да са устойчиви и да създават растеж и работни места.

По отношение на пътната инфраструктура Десислава Терзиева подчерта, че тази година трябва да бъде довършена магистрала “Марица”, ЛОТ 4 на “Струма”, обходният път на Враца и първата отсечка от Западната дъга на Софийския околовръстен път. Това означава, че до края на годината ще бъдат изградени над 90 км републикански пътища.

Министър Терзиева акцентира, че приоритет на правителството е засилване на ремонтите на пътищата втори и трети клас, които имат важно социално-икономическо значение за регионите, в които се намират. Необходимо е за ремонт на малките пътища да се влагат по 70 – 150 млн. лв. годишно.

За 2014 г. само по линия на публичната инвестиционна програма са отпуснати 50 млн. лева, с които ще се финансират 22 проекта.

За ремонти на второкласната и третокласна пътна мрежа ще отидат и спестените пари от зимното поддържане на пътищата, каза регионалния министър. До момента са икономисани около 8 млн. лева заради хубавото време, като в края на сезона ще е ясна точната спестена сума.

Отделно за ремонти на пътища са предвидени и 200 млн. лева по програмата “Транзитни пътища V”, която се финансира със заем от Европейската инвестиционна банка.

“Досега главно се наблягаше на големите инфраструктурни проекти, които не ги слагаме във фризера, напротив, продължаваме ги, но трябва да се обърне внимание на малките пътища. Пътните връзки са важни за развитието, растежа и създаването на работни места”, коментира министър Терзиева.

„По отношение на пътното строителство вече свърши ерата на най-ниската цена“, заяви министър Терзиева. Тя обясни, че за тази цел с АПИ се разработват  нови процедури и най-ниската цена не е водещ фактор.

Сред приоритетите на Министерството на регионалното развитие Десислава Терзиева открои и ВиК сектора. За тази година е предвидено да се сключат договори за над 140 млн. лева. От тях 43 млн. лева са за изграждането на ключови язовири и ремонт на водопроводи. Тази година ще започне строителството на язовирите „Пловдивци“ и „Луда Яна“, както и рехабилитацията на яз. „Студена“, край Перник. Планира се да започне и проектирането на язовир „Нейковци“, край Трявна.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *