post

На фона на протести в Агенция “Пътна инфраструктура” беше подписан договорът за проектиране и строителство на Северната скоростна тангента. Проектът е на стойност близо 150 милиона лева без ДДС и трябва да приключи до края на 2015 година. Гражданското недоволство е поради факта, че земите на собствениците трябва да бъдат отчужденипри определени цени от средно 85 стотинки за квадратен метър.

По отношение на исканията на собственици, засегнати от строителната част на имотите по Северната скоростна тангента, експертните оценки са подготвени от експерти, определени от обществена поръчка по време на правителството на ГЕРБ през 2010 г., коментира министърът на регионалното развитие и благоустройството Десислава Терзиева, цитирана от “Преса”. Тя обясни, че тези експертни оценки подлежат на съдебно обжалване и крайното решение ще бъде на съда.

“Хората правилно са процедирали по съответния съдебен ред. Такива са разпорежданията на Закона за държавната собственост и това е редът, по който могат да се обжалват тези оценки. Като министър не мога да реша да отменя оценките и няма как да го направя. АПИ отговаря за обезщетяването на собствениците и уведомлението им”, каза министърът. Подписването днес на договорите за Северната скоростна тангента не притеснявало Терзиева, защото тангентата е много важен проект за София. “Щом имаме правна възможност не трябва да се отказваме от този проект”, каза тя. Терзиева обясни, че трябва да се извършат техническите проекти на Северната скоростна тангента, за да започнем да я строим. Отчуждителните процедури на този етап няма как да спират изпълнението на договора”, обясни още Терзиева.

Председателят на УС на Агенция “Пътна инфраструктура” инж. Стефан Чайков обясни,че за различните землища е описано по какъв ред се изготвят оценките. “Сегашно отменяне на решението на МС и подготвянето на нова оценка няма да промени почти нищо, защото рискуваме тези, които сега са доволни от оценките си, при използването на новите пазарни аналози, те да останат недоволни”, обясни инж. Чайков. Той заяви, че е поставил задача до средата на март всички собственици на имоти да получат уведомленията си, за да могат да обжалват в съда. Чайков изрази надежда, че съдът ще разгледа жалбите на собствениците и да постанови цена, каквото той прецени. “Единствено съдът е този, който ще постанови окончателната цена, тъй като иначе трябва да влезем в нова процедура за оценяване, което при действащата наредба, няма как да гарантира, че всички 3000 собственици ще бъдат удовлетворени. Няма хора, които са получили обезщетенията си, доколкото знам”, заяви инж. Чайков.

„Особено съм радостната, че дългоочакваният  договор за Северната скоростна тангента е вече факт, тъй като проектът е особено важен за София“, заяви след подписването министър Терзиева. Тя припомни, че благодарение на усилията на правителството, с подготовката на проекта за Светната скоростна тангента страната ни не е загубила нито стотинка от ЕС по Оперативна програма „Регионално развитие“.
Терзиева посочи, че проектът  свързва магистралите „Хемус“, “Люлин“, „София- Калотина“ и „Тракия“.
Реализацията му  ще доведе до намаляване на трафика по околовръстния път, ще намали вредните емисии, а и ще подобри безопасността на движението. „Разчитам на Агенция  „Пътна инфраструктура“  и строителите  да свършат качествено и в срок проекта, за да може в края на 2015 г. да имаме чисто нов път, от който да се ползват гражданите на София и всички, които преминават през страната ни“, каза още регионалния министър.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *