post

– Г- н Стоилов, каква е ситуацията в момента в строителния бранш? Вижда ли се вече края на кризата или светлината в тунела все още е далеч?

–  Наблюденията ни показват, че строителните компании изпитват сериозни проблеми. При малките фирми обемът на работата намалява, като спрямо пред­кри­зис­ните години намалението е драстично. Основните проблеми, с които се сблъскват фирмите, са междуфирмената задлъжнялост, формулирането на критерии, предопределящи победителите при провеждане на търгове и невъзможността малките и средните компании да се класират за изпълнители. От няколко години кризата все отминаваше, но ситуацията остава непроменена, така че трудно мога да прогнозирам края на тунела, но тенденцията е в съживяване на строителния бранш.

– Вашата фирма „ИвестоМ” предлага строително-ремонтни дейности. В разгара на кризата много експерти прогнозираха, че през следващите години строителният бранш ще се занимава преди всичко с ремонти и реконструкции отколкото с ново строителство. Забелязвате ли подобна тенденция?

–  Определено да. Най-новото строителство се нуждае от приблизително три пъти повече ремонти. 30% от новите сгради са перфектни и нямат нужда от ремонтни работи, но истината е, че при останалите се започва още с влизането. Най-често те имат проблеми с отводнителни канали, отсраняване на мухъл, хидроизолация, корекции на довършителните работи и други. Грубият строеж при всички нови сгради е добър, защото няма конструктор, който би направил компромис с качеството на това ниво, но оттам нататък – бързите срокове, ограниченията във финансирането и ред други особености водят до сериозни пропуски.

–  Твърди се, че кризата е подходящ момент за извършване на ремонти, защото цените на материалите и услугите падат. Така ли е наистина? Забелязвате ли повишен интерес към ремонтните услуги, които предлагате?

– Кризата наистина не е най-подходящият момент за инвестиции и доста хора предпочитат да предприемат реконструкции – усвояват се балкони и коридори, преграждат се помещения, компаниите реорагзанизират клоновата си мрежа, складове и т.н. Определено е налице повишен интерес към ремонтните услуги, които ние предлагаме – има сектори, в които ремонтните работи са неотложни. Наистина цените на някои материали и услуги се актуализират, но това не оправдава инвестиция от страна на клиента, ако не му е наложителна.

– Какви са най-честите ви клиенти – фирми или домакинства? За какъв тип обекти ви наемат най-често?

– Естествено е обемите на поръчките при компаниите да са по-големи, докато броя при домакинствата и честотата да са по-високи. Стоим добре и в двата сегмента. При фирмите обектите, за които ни наемат са ремонт или цялостна реконструкция на магазини. Също при напускане на обекти – се налга някой да ги преведе във вид за отдаване под наем или за връщане на собственика и затова също ни търсят. При домакинствата поръчките са разностранни, но както казах реорганизации на обеми и реконструкции са най-често на дневен ред.  Енергийната ефективност също е актуална.

–  Българинът сякаш все още не е свикнал да наема специализирани фирми за ремонт на дома си и предпочита да се доверява на работещ самостоятелно майстор, за който е получил добри отзиви от познати. Бихте ли обяснили какви са предимствата при наемането на фирма в този случай?

–  Според мен просто има някаква инертност в това. На практика когато имаш нужда от повече от едно нещо ти пак наемаш група от хора , които колкото и да са препоръчани са некоординирани и неконтролирани. Самостоятелно работещ майстор не може да покрие всички нужди и координацията и контрола на няколко човека вече излиза скъпо и се оказва неефективна.

Докато предимствата на нашата работа са в предлагането на всички видове ремонтни работи и услуги, които могат да възникнат в едно жилище на едно място с един координатор и отговорник. В стила и чистотата на работа докато трае ремонта, както и в гаранцията, когато даваме след като приключим.

В интерес на истината и ние разчитаме на т.нар. маркетинг „от уста на уста” или препоръка от познати. По това не се различаваме от самостоятелно работещите майстори и внимаваме много защото знаете, че един доволен клиент ще сподели с трима – четирима, докато един недоволен – поне с 11.

–  Интернет и пощенските ни кутии са заляти от обяви и брошури за изгодни ремонтни услуги. Какви са рисковете да избереш майстор по такъв начин? Какво трябва да имаме предвид, когато избираме майстори за жилището си? За какво трябва да внимаваме?

–  Действително предлагането на ремонтни услуги е много голямо и все пак хората подхождат с недоверие към рекламите. Не са сигурни, че избраният по този начин майстор ще е най-подходящият и работата му ще бъде на професионално ниво.

Ремонтните услуги, които предлагаме включват предварителен оглед на обекта и консултация с клиента. На базата на този оглед изготвяме ценова оферта, която стриктно спазваме при извършването на ремонта. Клиентите остават доволни и в много случаи ни възлагат и допълнителни работи.

–  Фирмата ви предлага услуга „SOS Домашен майстор”. Какво включва тя? Съветвате ли клиентите си за избора на материали и обзавеждане, осигурявате ли необходимите материали, можете ли да им изготвите интериорен проект и т.н? 

–  „SOS Домашен майстор“ възникна като идея преди повече от една година и бързо набра скорост. Ежедневно на тел. 0878 911 112 имаме по няколко обаждания за ремонти. Услугата ни включва всички видове ремонтни работи – и малки и големи като: разрушаване на преградни стени (когато контрукцията позволява това), изграждане на преградни стени и окачени тавани, шпакловки и боядисване, водопроводи и канализации, електроинсталации, монтаж и ремонт на обзавеждане, доставка и подмяна на дограми. Работим винаги с качествени материали. Понякога клиентът желае да закупи сам материалите. В тези случаи препоръчваме материали, с които ремонтните работи ще бъдат качествени. При желание от страна на клиента изготвяме и интериорен проект.

–  Има ли мода в ремонтирането и оформлението на жилищата? Какъв тип преустройства и екстри искат най-често клиентите ви в момента?

–  Новото строителство постепенно излезе от рамките на стандартното вътрешно разпределение на жилищата. Успоредно с това се променя и мисленето на хората при оформлението на апартаментите им. В поръчките, които получаваме, клиентите ни се стремят максимално да подобрят функционалността на жилището с различни промени и размествания най-вече в кухненската част.

Имаме поръчки за разчупени окачени тавани с вградено LED осветление, при което инвестицията за такова осветление е малко по-голяма, но разходите за електроенергия са многократно по-малки. Имаме поръчки за боядисване на стени и тавани в различни цветове. Действително, наблюдава се тенденция в търсене на по-различни подходи при вътрешното оформление на жилищата.

–  Бихте ли прогнозирали как ще се развие сектора на строително-ремотнтите дейности през следващите години. Какъв тип обекти ще се ремонтират най-много?   

–  Нормално е след няколко годишен спад в строителството, то да започне да нараства в следващите години и на капиталовите пазари е така – като се стигне дъното се отчита подем. Ремонтните дейности също очакваме да отбележат ръст, тъй като построените обекти остаряват и се нуждаят от ремонти. Освен това във връзка с директивите на Европейския съюз за повишаване на енергийната ефективност, всички стари сгради ще трябва да се ремонтират с цел максимално намаляване на топлинните загуби.

Има много сектори в страната, в които ремонтните работи са неизбежни – обществените сгради, болници, училища, търговските вериги, които се престуктурират, колонови мрежи на банки и други бизнеси, които ревизират мрежата си.

One thought on “Стоил Стоилов, управител на “ИвестоМ”: Новото строителство се нуждае от три пъти повече ремонти

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *