post

Гръцката фирма “Актор”, която строи лот 4 на АМ “Струма” – Сандански – Кулата, трябва да представи актуализиран работен график до 3-ти октомври. Това стана ясно по време на проверка на участъка от министъра на транспорта Николина Ангелкова и председателя на управителния съвет на АПИ инж. Лазар Лазаров.

На практика на лот 4 строителството е спряло повече от година и финализирането му закъснява. “Всъщност тук нищо не е помръднало от преди година и половина, когато идвах за първи път на проверка пак в качеството си на вицепремиер”, заяви министърът на реггионалното развитие Екатерина Захариева.  До този момент от гръцка страна са поставени редица условия за продължаване на работата, включително и за увеличаване на цената на участъка, но всичко им е отказано, допълни тя. Според нея обаче, ще е по-изгодно за нас да не се стига до неподновяване на договора, заради допълнителното забавяне от нова процедура за обществена поръчка за изпълнител. Ако „Актор“ възстанови работа,  срокът който им е поставен за изнасяне на трасето извън населените места е  краят на ноември. Това са 3 и половина километра, заради които местните хора протестират и имат пълно право, заяви министър Захариева. Лот 4 е дълъг 15 км. Цената му е 67 млн.лева

Най-дългата отсечка – лот 2, Дупница – Благоевград е над 37 километра и трябваше да бъде готова до март 2015 г. Този срок се очаква да се удължи до есента, заради археологическа работа, която не може да бъде завършена навреме. Независимо от това, проектът няма да бъде оскъпен, увериха строителите. От цялото трасе, това е отсечката с най-добра организация, изтъкна Захариева.

Стойността на лот 2 е 358 милиона лева. Проектът включва изграждането на четири пътни възела, два тунела с дължина по 500 метра и шумозащитни прегради.

Проектите се съфинансират от Кохезионния фонд на Европейския съюз и националния бюджет чрез Оперативна програма “Транспорт” 2007-2013 г.

АМ „Струма“ трябва да бъде завършена през 2020 година и лот 3 на магистралата е един от приоритетните проекти, включени в новата оперативна програма “Транспорт и транспортна инфраструктура” 2014-2020 г. Той включва 15 километров тунел под Кресненското дефиле. Индикативната стойност на лот 3 е около 1,7 млрд. лева. Министър Захариева подчерта, че условието на ЕК е да построим цялата магистрала и ако не го направим ще загубим парите и за останалите лотове. Според нея обаче, проблемите навсякъде са идентифицирани и се работи сериозно за успешното завършване на проектите.

„Не сме спирали работата по подготовката на лот 3 на АМ „Струма“, който е основен приоритет в пътния сектор в програмния период 2014 – 2020 г.“, подчерта министър Ангелкова. Подучастъците 3.1 (Благоевград – Крупник) и 3.3(Кресна – Сандански), на практика са готови и строителството по тях може да започне през пролетта на следващата година. Участъкът 3.2, който обхваща Кресненското дефиле, в момента се проектира с вариант на тунелно преминаване през защитените от “Натура” зони.

Съгласно националното законодателство, преди започване на тръжна процедура за строителството му, трябва да бъде направена нова процедура по Оценка на въздействието върху околната среда за времето на изграждане на обекта. По тази причина е предложено на Европейската комисия паралелно да се разработи алтернативен вариант на преминаване през Кресненското дефиле, който да следва максимално близо съществуващия път и паралелно с проекта за тунела, да бъде направен ОВОС и за него. По този начин, може да бъде изграден скоростен път позволяващ 100 км/ч, а индикативната стойност на проекта може да бъде намалена с около 270 млн. евро.

„Важно е да се знае, че по реализирането на лот 3 се работи активно и разработването на алтернативен вариант няма да забави проекта, заяви Захариева.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *