Безснежната зима показа на бизнеса една слабост – необходимостта от инвестиране в допълнителни услуги като алтернатива на зимните спортове. След неприятния обрат през зимата, последва неочаквано дъждовно лято, съпроводено със страховити порои, включително в някои курорти и туристически центрове. В международен план бяхме свидетели на нестабилната политическа обстановка в Украйна и Русия, което доведе до спад в пътуванията на туристите от тези страни, включително и към България, коментира в свой анализ БНР.
Според председателя на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация Благой Рагин, това беше една от най-тежките, най-трудните туристически години от последните 20 години.
Фалираха няколко от големите руски туроператори, включително и такива, които оперират на българския пазар. Това неминуемо доведе до спад на планираните продажби и до голяма степен наложи отпечатък и върху настоящия зимен, а дано да не наложи отпечатък върху следващия летен сезон.
На фона на влошената пазарна ситуация страната ни пропусна възможности заради изключителното забавяне на рекламните кампании на национално ниво на ключовите пазари като Русия, Украйна, Румъния, Швеция, Германия, което пък не доведе до очаквания резултат, т.е. ние не успяхме да генерираме допълнителен бенефит от провеждането на тези кампании. В същото време основни европейски пазари бяха загърбени. Ние регистрираме сериозен спад на туристически посещения на тези пазари.
В крайна сметка, независимо че статистиката отчете 5,6% ръст на чужденците, пристигнали у нас за десетмесечието на годината, то бе регистриран спад на пристигналите с цел почивка и ваканция с близо 7 на сто. Най-големи спадове бележат туристите от Унгария, Дания, Ирландия, Словения, Финландия, Великобритания, Русия и Украйна.
Очакванията са негативните тенденции да продължат да действат и през 2015 г., като спадът на руския пазар трябва да бъде компенсиран на останалите ключови туристически пазари за страната като Турция, Гърция, Сърбия, Македония, Великобритания, Германия и Израел.