Столична община е отделила около 3 млн. лева за ремонт на тротоари през тази година. Местат, където се планират нови настилки са по булевардите „Ал. Малинов”, „Витоша”, „Цариградско шосе”, „Сливница”, „Монтевидео” и „Княз Дондуков”. Достъпни ще са и тротоарите по улиците „Кракра”, „Солунска”, „Kняжевска”, „Цар Симеон”, „Шумако”, „Рилска обител”, „Никола Генадиев”, „Цар Асен, „Княз Борис I, „Мала планина, „Бигла, „Златовръх” и площад Руски паметник.
Като цяло в столицата нуждата от нови тротоари е за около 60% (3 600 000 кв.м) от настилката в града, каза зам.-кметът по транспорта Любомир Христов пред „Монитор”. Той обясни, че за тях ще се направи програма за ремонт през следващите години. „Паралелно с поправянето на големите булеварди и метрото, извършваме пълна подмяна на тротоарите и осветлението”, каза още Христов.
Една от причините те да са в окаяно състояние е, че не са виждали ремонт откакто са наредени преди 40 години. Друг фактор са и колите, които години наред паркират върху местата за пешеходци и чупят плочките. Един квадратен метър тротоар излиза на Общината между 50 и 70 лв., в зависимост от материалите. Столицата обаче няма толкова пари, че да подменя настилката за пешеходците толкова често. Цената зависи от вида на настилката и основата ѝ.
В София има 6 180 000 кв. м тротоари, а подмяната на тези над 3 600 000 кв. ще струва минимум 200 млн. лв. Това е причината от „Московска” 33 да ремонтират пешеходните пространства на етапи.
През следващите години е планирано майсторите да подменят тротоарите и в кварталите „Младост”, „Надежда”, „Дружба” и „Люлин”. На много места се налага да бъдат изпълнявани ремонти на тротоарите, затова през последните две години работим по ясна програма, която да обхваща първоначално най-натоварените в пешеходно отношение зони, обясни Христов.
За да опазят плочките от автомобилите, които шофьорите качват на тротоарите, през последните години кметството е монтирало над 120 000 колчета. Гаранционният срок на новите тротоари е 5 години. След това, в зависимост от натоварването, настилките започват да се амортизират.
Една от причините са големите температурни амплитуди, характерни за Балканския полуостров. Втората евентуална причина за роненето на настилките са солите, които се слагат против замръзване.
Със сигурност в София има над 600 000 автомобила и нито „Пътна полиция”, нито общината е в състояние да постави 600 000 пазачи. По думите на Христов заради платените зони за паркиране колите са слезли от тротоарите поне в центъра на града и софиянци най-сетне са усетили, че има тротоари.