post

Редица хотели са обявени за продажба още преди края на туристическия сезон, отчетен като един от най-слабите през последните години. Туроператори пък напускат офисите си и разпродават служебни коли и активи. Трудният сезон се дължи както на огромния отлив на руски туристи през тази година, така и на европейските гости. В резултат голяма част от бизнеса се разделя с активи, за да оцелее, или направо продава собствеността си, пише “Стандарт”.

Най-голям е броят на ваканционните морски сгради, обявени за продан. Сред тях най-скъпата е апартаментен комплекс в Слънчев Бряг, като цената му също е 15 млн. евро. Площта му е 11 000 квадрата, а сградата е девететажна и се намира в центъра на курорта. В роден сайт можете да си купите и хотел в Гърция – срещу 18 млн. евро.

Общо над 1000 са обявите за хотели, които са публикувани в сайтове, а част от офертите са с цени по договаряне.

Най-много семейни хотели се предлагат по морето заради кризата на туристическия пазар. Не липсват и оферти за по-големи. За 1.150 млн. евро се продава 3-звезден хотел в центъра на Варна, на 500 м от катедралния храм “Св. Успение Богородично” с четири магазина в сградата и с ресторант. Също тризвезден хотел в курорта “Св. св. Константин и Елена” в близост до базата на властта -резиденция “Евксиноград”, се продава за 790 000 евро. В село Аврен семеен хотел се продава за 250 000 евро, като може да стане хоспис или старчески дом. Той е върху парцел от 2000 кв. м с възможности за плувен басейн.

Тенденцията да се продават хотелите по морето след бума на строителство там е от няколко години. Но през това лято и успешни бизнеси, които през последните години вървят само нагоре, са принудени да свият разходите.

Към традиционните проблеми със застрояването, инфраструктурата и реда в курортите през тази година се добави и отливът както на родни, така и на чужди гости. Не са за подценяване и неуредиците с концесиите на плажовете и скъпата сянка, която е безплатна или срещу консумация в Гърция и Турция.

Пречка пред бизнеса е и имиджът на България на евтина и алкохолна дестинация, който не се ограничава с репортажите от един курорт, а се превръща във визитната ни картичка пред света. Оздравителна ли ще е кризата за бранша предстои да разберем.

Стефан Шарлопов, изпълнителен директор и Шарлопов Хотелс коментира, че “това е нормален процес, след всичките крачки през годините. Пазарът не търпи празно и глупости. Свиването на разходите за смета на качеството не може да е добра идея. Просто някои инвеститори объркаха оборота с печалбата. На тях какъвто и бизнес да им дадеш – ще фалират за 6 месеца. Иначе тези, които си разбират от работата и предлагат качествен продукт, няма да банкрутират и винаги ще бъдат пълни. Що се отнася до туроператорите – те се борят с онлайн продажбите, не само с преките си конкуренти”.

Шарлопов допълва, че “през тази година сезонът почна с месец по късно от миналата и с два от 2013 г. – на 15 август”. Според него “истината обаче е, че ол инклузивът, дъмпингът и ниските цени не са печеливши. А последните две обичайно са и причината за фалитите. Истината е, че легендите и културно-историческият туризъм са гаранция за успех. Вижте Цари Мали град, Велико Търново. Не е важна историческата достоверност, а красотата при поднасяне на нещата и това туристите да си тръгват щастливи”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *