Mинистърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова и министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски подписаха договорите за строителство, проектиране и супервизия на Лот 3.3 от АМ „Струма“. Близо 24 километровата отсечка между Кресна и Сандански трябва да бъде построена за три години и половина. Максималната договорна цена, над която е невъзможно увеличение на цената, предложена от избраният изпълнител, е в размер на 280 947 614 лв. с ДДС.
Изпълнител на строителните дейности е Консорциум „Струма – Лот 3.3“, който се състои от търговските дружества: „ГБС Инфраструктурно строителство“ АД; „Пътстрой-92“ АД; „Главболгарстрой“ АД и „Геострой“ АД. Изпълнител на договора за супервизия на проектиране и строителство с избрания изпълнител e „Пътинвест-инженеринг“ АД .
Това е първият проект, който ще се финансиран по линия на новата Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020г., отбеляза министър Павлова. Тя уточни, че от АМ „Струма“ остава да бъдат изградени около 62 км, покриващи целия Лот 3, разделен на 3 подучастъка. Лот 3.1 започва от Благоевград, където в следващите дни ще завърши строителството на Лот 2 на магистралата, и приключва при Крупник, като включва и подобект – тунел на Железник. Лот 3.2 преминава изцяло през Кресненското дефиле, а Лот 3.3 е между Сандански и Кресна, включвайки се в завършения преди месец Лот 4 от Сандански до Кулата. „Днес реално започваме дейностите по строителство на още 24 км магистрала, с което удължаваме направлението София – Гърция – най-натовареният участък. Трафикът, който видяхме и в последните дни, изисква магистрала. Ето защо сключваме предсрочно договора с избрания изпълнител, за да работи незабавно“, подчерта Лиляна Павлова.
Договорът е на принципа на инженеринг, т.е. строителят първо ще допроектира наличния проект за изграждане на магистралата от Кресна до Сандански. По идейния проект в протежението на 24 км ще трябва да се изградят два пътни възела и 9 мостови съоръжения, но точните параметри ще са ясни с пълното проектиране. Паралелно с това, започват и действията за отчуждаване на имоти, което е изключително важен елемент за издаване на разрешение на строеж. Те ще бъдат извършени през зимния период, като министър Павлова изрази надежда още в началото на строителния сезон на 2016 г. да започне строителството на обекта. „Максимално ранното строителство ще даде възможност да се приключи и предсрочно“, отбеляза тя.
Министърът добави, че за Лот 3.1 – от Благоевград до Крупник е избран изпълнител, но има обжалване и след приключване на процедурите, до няколко месеца, ще се подпише и договор, което ще даде възможност за строителство на общо 40 км от участъка. Остава строителството на Лот-а през Кресненското дефиле. Министър Павлова отбеляза, че това е най-сериозното предизвикателство, по което в момента се работи. „До края на годината ще вземем най-доброто проектно решение. Проектирането се извършва на принципа на най-добро съчетание между техническо решение за преминаване, екология, финанси, кое е най-безопасното, бързото и екологично строителство в Кресненското дефиле. Вариантът за изграждане на тунел отпадна отдавана, заради техническа, финансова и сеизмологична необоснованост“, каза министър Павлова. Тя отбеляза, че се работи по няколко варианта за преминаване през дефилето, които включват преминаване на две нива на места, участъци с къси тунели и виадукти, комбинация от съоръжения.
„Очаквам до края на годината да има технически проект, който ще бъде предложен на обществено обсъждане, съгласуване, екологична оценка и се надявам още през 2016 г. след одобренията да стартираме процедура за избор на изпълнител. Общият срок за приключване на Лот 3 от АМ „Струма“ е 2022 г., но ние се надяваме да приключим участъци до 2019 г., а Кресненското дефиле да приключи до крайният срок“, каза още министър Павлова.