post

Тунел под Шипка едва ли ще има в близките 10 години. България е изгубила безвъзвратно 66 млн. лв. от предвиденото европейско финансиране за важния и много скъп инфраструктурен проект. Това се разбира от писмения отговор на вицепремиера по управление на еврофондовете Томислав Дончев до депутат от опозицията, цитирано от БГНЕС.
Обходът на град Габрово, чийто бивш кмет е Дончев, струва почти 93 млн. лв. Парите бяха осигурени по линия на еврофондовете от стария програмен период 2007-2013 г., приключил окончателно на 31 декември 2015 г.
Заради съдебни обжалвания обаче на Оценката на въздействието на околната среда (ОВОС) на обхода на Шипка, в края на миналата година са били разплатени само 26,8 млн. лв., признава в писмения си отговор вицепремиерът.
“Довършването на обекта ще се финансира със средства от държавния бюджет”, посочва Дончев. И съобщава, че “тунел под Шипка едва ли ще има в близките 10 години.
Проектът, който предвижда изграждането на 3,5 км магистрална тръба под Стара планина, ще струва около половин милиард лева. Подобни средства не са предвидени в новия програмен период на европейските фондове 2014-2020 г., в който драстично са орязани европейските инвестиции за пътна инфраструктура за разлика от предишния период.
Средства за тунела, който да свързва Северна и Южна България трудно ще се намерят и от държавния бюджет, казва още Дончев. И посочва причината – приоритет за управляващите в следващите години е осигуряването на бюджетно финансиране за изграждането на скоростни отсечки по направлението София-Варна. Става въпрос за автомагистрала “Хемус”, каквато на практика до Варна все още няма.
Самото изграждане на тунела пък все още е на ниво разширен идеен проект, уточнява вицепремиерът. И припомня, че в периода 2013-2014 г., когато ГЕРБ бе в опозиция, а самият той – депутатт ГЕРБ, многократно е участвал в политически инициативи в подкрепа на изграждането на тунел под Шипка.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *