post

Общото състояние на сградата може да бъде причина за съществени разлики в цените на имоти, чиито останали характеристики са идентични. През 2016 г. жилища, намиращи се на една и съща улица, се продават с големи ценови вариации. Тенденцията е валидна за София и се дължи на все по-нарастващото значение на качеството на строителство. Това посочват в годишния си обзор от консултантската компания Имотека.
„Ценовите рамки на имотите в един и същи квартал през изминалата година са много широки“, казва Явор Пейчев, регионален мениджър на Имотека. „Имаме немалко случаи на сключени сделки на няколко метра една от друга, с разлика в цената на квадратен метър над 100%. Днес, не само локацията формира стойността на имота, колкото общото състояние на сградата, качеството и годината на построяване. Предпочитанията за квартал не са за подценяване, но те следват по-различна логика“, казва Пейчев.
Според него, изборът на квартал е сред първите решения, които купувачите вземат. Обикновено това е резултат от лични или емоционални причини – близост на местоработата или близките, обвързаност с кварала от детството. Подборът на конкретен имот е вторият етап от действията на купувача. Често той се оказва готов да плати над първоначално определения бюджет, ако апартаментът и сградата отговарят на очакванията му.
Растяща активност
Ръст от около 15% в броя на сключените сделки отчитат още от компанията. „Очакванията на купувачи и продавачи започнаха да се приближават, особено във втората половина на годината. Това значително улесни преговорите между двете страни, забърза и активира процесите на пазара“, казва Явор Пейчев.
Динамиката е видна и от цифрите на компанията – над 50% от купувачите към края на 2016 г. търсят по-малко от един месец преди да стигнат до сключване на сделка. Други 30% от клиентите пък избират в продължение на 1 до 3 месеца преди покупката си. От Имотека очакват тази тенденция да се запази и дори да се засили през 2017 година.
Годината на новото строителство
По този начин от компанията определят изминалата 2016 г. Над 40% от сделките на консултантите са за жилища, които все още нямат Акт 16. „Правим продажби основно за имоти с Акт 14 или Акт 15, като тези купувачи са добре информирани и се интересуват от репутацията на инвеститора. Покупките са основно за двустайни – около 35%, и тристайни жилища – 43% от всички“, коментира Явор Пейчев.
По думите му, както при новото, така и при вече завършеното строителство тенденцията по отношение на намеренията на клиентите е сходна. По-големите имоти – тристайни и многостайни, се купуват за лично ползване. Гарсониерите, едностайните апартаменти и част от двустайните се търсят в по-голяма степен с инвестиционна цел.
„Не са малко хората, които нямат необходимост от имот, но имат малка спестена сума пари, която не желаят да държат в брой. Те решават да купят малък имот, в който да вложат парите си, по техните думи, „на сигурно място“ – в едностайно жилище например. Отдаването на такъв имот в София също не представлява трудност, особено ако е на комуникативна локация“, обяснява Пейчев.
Купувачът на 2016 г.
Ако допреди около 2-3 години можеха да се очертаят ясни профили на различните групи купувачи, то днес тази задача е значително по-трудна. Причината е, че в условията на активен пазар недвижимите имоти представляват интерес за много широк кръг от хора.
„Купувач днес или поне потенциален такъв на практика е всеки. Най-активни са хората в трудоспособна възраст и с по-устойчиви доходи, които търсят по-добри условия за живеене – това са 25-50-годишните, с малки или големи деца или с намерение за такива. Професиите, които практикува днешният купувач, са наистина разнородни – юристи, счетоводители, ИТ специалисти, спортисти, лекари“, казва Явор Пейчев.
По данни на компанията, около половината от клиентите, особено във второто полугодие на 2016 г., купуват със собствени средства. Останалите вземат решението да се сдобият с имот с различен по размер ипотечен кредит. Финансиране на 80% до 100% от стойността на имота ползват около 10% от хората, толкова е и делът на купувачите със заем в размер на до 30% от общата сума.
Отстъпките не са фактор на пазара през отчитания период, посочват още от Имотека. В повечето случаи те са в размер на до 5000 евро, като най-голям е делът на сделките без компромиси в цената. Около 10% от покупките през годината са направени с отстъпка в размер на повече от 10 000 евро. Това са редките случаи, в които продавачът е бил склонен да преосмисли предложението си и да го съобрази с пазарните условия.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *