post

Ще бъде обявена обществена поръчка за строителството на тунел „Железница“ на АМ „Струма“. Поръчката ще бъде с три обособени позиции – по една за строителството на пътни съоръжения и асфалтови дейности за отсечки от 2 км преди след тунела и самото подземно съоръжение. Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройство по време на форума „Да! На българската икономика“, който се провежда в Благоевград. Пред представители на бизнеса, централната и местна власт министър Нанков акцентира върху завършването на магистралата, която ще даде нови възможности за развитие. „Пътищата не правят бизнес, но са предпоставка за него. Те създават условия за инвестиции и подобряват икономическата среда“, подчерта той.
Според него реализацията на големи инфраструктурни проекти освен надежди пораждат и големи спорове и страхове. Той даде пример със строителството на АМ „Струма“ в Кресненското дефиле, където еколозите поставят като задача номер едно опазването на природата и биоразнообразието, собствениците на крайпътни кафенета и ресторанти са загрижени за бизнеса си, любителите на екстремните спортове се тревожат за рафтинга по река Струма, а жителите на близките села се питат как ще стигат до нивите си.
„Нашата задача е да намерим баланс между тези интереси и да вземем държавническо решение. От една страна да не загубим европейското финансиране, защото ако до май-юни 2019 г. няма строително решение, ще трябва да довършим магистралата с пари от бюджета, или да връщаме получените средства за изградените отсечки и едновременно с това трябва да гарантираме опазването на природата“, отбеляза министър Нанков.
Той допълни, че и 5-те предложени варианта на трасе на магистралата през дефилето преминават през защитените зони – „Кресна-Илинденци“ и „Кресна“, което изисква система от скъпи мерки за опазване на редките и защитени видове. По думите му обаче от първостепенно значение, е да се гарантира безопасното придвижване на хората. Министърът напомни, че Кресненското дефиле, наред с отсечката Русе-Бяла, води черната статистика по брой на загиналите през 2016 г. „Средногодишно там стават 50 катастрофи, като 30 от тях са тежки и всеки ден забавяне на проекта поставя под въпрос сигурността и здравето на стотици хората“, категоричен бе той.
Нанков отбеляза, че строителството на Лот 3.2 от АМ „Струма“ не бива да се отлага, но големият въпрос е откъде да минава трасето. Той напомни, че на първо място е класиран проекта за строителство на . т. нар. „полуизточен вариант“, при който в посока Гърция се запазва старото трасе, а в обратната се изгражда ново, изнесено на изток. „Този вариант беше класиран на първо място по отношение на всички параметри – екологосъобразност (ОВОС-ът му получи най-висока оценка), икономическа целесъобразност и безопасност. Нека не забравяме, че каквото и да правим – пътища, магистрали, язовири, трябва да гарантираме сигурността населението, защото това не е самоцелна инфраструктура. Тя трябва да служи на човека и да не застрашава неговия живот и здраве“, категоричен бе той.
Министърът разсея и тревогите на местните хора е, че при изграждане на Лот 3.2 от АМ“Струма“, бизнесът край сегашното трасе ще замре. „Класираният на първо място вариант предвижда създаване на три зони за отдих и търговия, където хората ще могат да предлагат произведения от тях мед, плодове, зеленчуци. Те ще имат електричество, водопроводна и канализационна мрежа, пречиствателни станции за отпадни води. Едната площадка е на обходния път на Кресна в посока Кулата и е с площ 17 декара. Другата е 19 дка и ще бъде на 2 километра след пътен възел „Кресна“ по новото трасе в посока София“, обясни Нанков. Към проекта ще бъде добавена и трета зона за отдих край Симитли, която ще е с площ около 10 декара. За удобство на населението и за да не бъде нарушен обичайният му начин на живот, са предвидени пет напречни връзки между две посоки на движение – пътните възли „Симитли“, „Полето“, „Мечкул“, „Стара Кресна“ и „Кресна“. Предвижда се и изграждането на пътна връзка със съществуващия път Е79 в началото на обходния път на гр. Кресна.
„Аргументите ни, с които ще отидем на обществените обсъждания на 11 септември са, че сме се погрижили за абсолютно всички страни в процеса – помислили сме за хората от местната общност – как да стигат до нивите си, помислили сме за местните производители на земеделски производители и екологията . Целта ни е да постигнем сигурност и безопасност при всички съображения от екологична и икономическа гледна точка“, коментира Нанков. Той отбеляза, че в случая нито екологичният, нито икономическият, нито социалния момент трябва да са водещи, защото трябва да има баланс. „Този, който взема решение и носи и отговорност. Едно са експертните решения, друго са коментарите в социалните мрежи, форумите и някои медии“, каза още Нанков.
Според него ако всички процедури се изпълнят съгласно графика няма пречка през месец май 2019 г. ще има решение за избран изпълнител, за да се реализира успешно проекта.
Министър Николай Нанков увери, че при реализация на „полуизточният вариант“ на трасето ще се извърши рехабилитация на съществуващия път към Кулата, който ще се разшири и обезопаси с изправяне на завой.
По време на форума Почетният председател на Камарата на строителите в България инж. Симеон Пешов обяви създаването на инициативен комитет за обществено сдружение „Да спасим екологията на Кресненското дефиле“. В него ще участват представители на КСБ, експерти от Лесотехническия университет и др.
От своя страна министър Николай Нанков информира, че Агенция „Пътна инфраструктура“ ще отпусне 1 млн.лв. за компенсаторно залесяване над Кресненското дефиле. Пред журналисти председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ обясни, че парите ще бъдат отпуснати на Министерството на земеделието и храните с настояване средствата да се насочат приоритетно за залесяване на засегнатите от пожара площи в Кресненското дефиле.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *