post

В Кавала бе подписан Меморандум за разбирателство между България и Гърция за развитието на железопътната връзка „Солун-Кавала-Александруполис-Бургас-Варна-Русе“. Това напривиха министрите на транспорта на България и Гърция Ивайло Московски и Христос Спиртзис.

Министър-председателят Бойко Борисов и гръцкият премиер Алексис Ципрас също присъстваха на подписването на меморандума.

Българският премиер, който води официалната правителствена делегация, заяви, че с подписването на този проект “продължава съединяването на транспортните хъбове в региона”. Той добави, че с жп линията Солун-Кавала-Александруполис-Бургас-Варна-Русе, както и след присъединяването на Сърбия и Румъния към проекта, има голям шанс този документ от лист хартия в бъдеще да се превърне в много добро съоръжение.

Гръцкият премиер счита, че този договор представлява лост за развитие на целия регион. “Това е един много важен проект, който свързва Егейско море с Дунава”, заяви Ципрас.

Индикативната стойност на проекта в българския участък е от 1,070 млрд. евро, като транспортните съоръжения следва да бъдат изградени за около 10 години. Документът регламентира подготвителните работи и съвместното управление на коридора от двете държави. Проектът предвижда свързването на река Дунав, Черно и Егейско море със скоростен железопътен коридор, както и развитие на пристанищата, които са част от основната ТЕН-Т мрежа. Включено е изграждането на двойна електрифицирана жп линия с внедрена ERTMS система за управление на железопътния трафик. С изграждането на коридора ще се постигне пълна мултимодалност чрез комбиниране на пътен, железопътен, воден и речен транспорт. Проектът е с висока добавена стойност, като се очаква да привлече големи инвеститори от Близкия и Средния Изток, Китай, Русия и други големи пазари.

Транспортният коридор „Sea to sea” ще свърза гръцките пристанища в Солун, Кавала и Александруполис с българските в Бургас, Варна и Русе, с железопътна връзка през Свиленград. Ивайло Московски заяви, че целта на обособяването на този коридор е интегрирана свързаност, развитие на бизнеса и индустрията, както и оперативна съвместимост между две европейски държави, каквото са България и Гърция. Коридорът е смесица между железопътна и пристанищна инфраструктура, като в основната си част представлява железопътна интегрирана свързаност.  Ивайло Московски обясни, че се обсъждат вариантите и начините на финансиране на проекта за транспортния коридор. Според него проектът би могъл да се финансира от инвеститори, да бъде финансиран по плана „Юнкер“ или да провокира интереса на Европейската инвестиционна банка и други големи банки. Транспортният министър заяви, че проектът за транспортен коридор с Гърция създава алтернативи и не отнема възможността на другите транспортни трасета.

Меморандумът ще бъде подписан от министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски и от гръцкия министър на инфраструктурата, транспорта и мрежите Христос Спирдзис. На подписването бяха премиерите на България и Гърция Борисов и Ципрас.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *