post

За втори път Colliers и Gfk си партнираха в проучване на нагласите към модерните търговски центрове в София. Изследването се проведе в края на 2017 г. Целта му бе да се анализират промените във вижданията на три основни таргет групи – посетители, търговци и собственици, спрямо предходното проучване, проведено през 2015 г. Мнението си споделиха 700 посетители, 72 търговци и 20 собственици.

Проучването на Colliers и Gfk дава отговор на въпроси, свързани с позиционирането и класацията на търговските центрове по различни критерии, причините за избора на един търговски център пред друг, любимите марки по категории продукти, колко са склонни да похарчат потребителите и за какво, как прекарват свободното си време, кои са предпочитаните телевизионни канали, радиостанции, списания, интернет сайтове, кои са най-добре възприеманите видове събития и промоции в шопинг моловете, както и много други. Провеждането на проучването за втори път, дава възможност за извеждане на тенденции в поведението и идентифициране на развитие в нагласите на участниците.

Някои от интересните нови моменти, са че категория „Мода“ е с нараснало значение за добрия търговски микс в моловете. Това е свързано и с факта, че за посетителите е станало по-важно да следват последните модни тенденции. При тях се наблюдава готовностда инвестират повече в спортно облекло и аксесоари, и парфюмерия и козметика, в сравнение с предходното проучване. Друго любопитно развитие, е че гледането не телевизия, въпреки че продължава да е сред предпочитаните занимания през свободното време, намалява като популярност.

Други основни изводи от проучването в края на 2017 г., са че разнообразието от продукти и атрактивните промоции са основни фактори за привличане на посетители, а от събитията, дегустациите на храна и напитки са най-атрактивни. Сред важните отличителни характеристики на търговските центрове са удобната локация, наличието на кино, лесната ориентация във вътрешността на мола, както и приятната атмосфера.

Най-предпочитаните категории продукти са „Мода“ и „Подаръци“. Любимите марки на посетителите в категория „Мода“ остават, както и през 2015 г., H&M, Zara и LC Waikiki. Сред мъжете, участвали в проучването, Andrews е най-харесваната марка, докато при жените, на водещи позиции са Zara и Mango. От ключово значение за потребителите е наличието на любезен и отзивчив персонал в магазините.

Свободното си време посетителите на търговски центрове прекарват в интернет или пред телевизора,на трето място са разходките извън дома, а четенето на книги се класира на четвърта позиция. Моловете посещават средно веднъж на седмица, а на кино ходят приблизително два пъти в месеца. Предпочитаните от жените телевизионни канали са Nova TV и Fox Life, а от мъжете БНТ 1, BTV Action и Diema. Проучването разглежда в още повече детайли заниманията на посетителите в свободното им време и медийното им поведение, по конкретни търговски центрове.

На база на проучването основните общи препоръки към търговските центрове са да продължават да доразвиват търговския си микс, да поддържат разнообразие от брандове и да организират събития и промоции. Допълнителна детайлна информация от изследваното е налична и може да бъде предоставена под формата на индивидуален доклад, който дава точни данни за позиционирането както на конкретни марки, така и на самите търговски центрове като популярност, честота на посещаемост, любими продуктови категории, конкурентни предимства и полета за развитие.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *