post

Новооткритите търговски центрове в Европа достигнаха най-ниското си ниво за последните 24 години, показва проучване на глобалната консултантска компания Cushman & Wakefield, чийто стратегически партньор за България е Forton. Според доклада „European Shopping Center: The Development Story” през 2018 г. в Европа са открити общо 2.6 млн. кв. м търговски площи, което е спад с 28% спрямо година назад.

Обемът е най-ниският от 24 години насам и е съпоставим с активността на пазара, характерна за ранните ’90 години, когато отваряха първите шопинг центрове в Централна и Източна Европа. България не е изключение от общия тренд, като през последните годинисе завършваха замразени проекти или се отваряха площи след модернизация. Единственото ново откриване през 2018 г. например бе на обновения търговски център PlovdivPlaza. В края на март отвори и търговския център DeltaPlanetвъв Варна, чието строителство бе подновено през 2017 г. след няколкогодишна пауза.

„Пазарът на търговски площи в България навлиза в по-зряла фаза и може да се каже, че големите градове вече са наситени като площи. Оттук нататък не очакваме нови проекти за класически търговски центрове, а по-скоро гъвкави концепции, съобразени с пазарни трендове като електронната търговия и все по-ключовата роля на площите за хранене и развлечения в търговския микс“, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman&WakefieldForton.

Данните на глобалната консултантска компания показват, че пазарът на търговски площи в повечето големи европейски градове е достигнал своята зрялост. Общо предлагането възлиза на 168.1млн. кв.м, което създава силно конкурентна среда за инвеститорите. В опитите да задържат своите позиции, те фокусират усилията си върху преустройстваи нови вътрешни разпределенияс цел превръщането проектите им в  модерни търговски и развлекателни центрове.

Наситеният пазар води и до ясна поляризация между успешните проекти и локациите със затихващи функции, които се нуждаят от цялостна промяна, за да оцелеят, показва още проучването на Cushman&Wakefield.

Експертите очакват все по-често развитие на мултифункционални проекти вместо традиционни търговски центрове. Инвеститорите в Европа все повече откриват потенциала на хибридните формати, които комбинират търговски площи с офиси, хотели и жилищни части. Нараства интересът и към ритейл парковете.

По данни на компанията, през 2018 г. Турция е била безспорен лидер по строителство на нови търговски площи в Европа с реализиран обем от 525 хил. кв.м. Въпреки това, спрямо предходната годинастраната отчита спад с близо 50%, поради факта, че инвеститорите се фокусират върху оптимизацията на съществуващи търговски центрове, както и строителството на по-малки такива.

През 2019 и 2020 г., се очаква в Централна и Източна Европа да бъдат завършени 4.4. млн. кв.м нови търговски центрове. На по-развитите пазари в Западна Европа обемът е наполовина с едва 2.1 млн. кв. м нови проекти за периода.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *