post

В тунел „Траянови врата“ на АМ „Тракия“ ще се изгради уникална за България система за автоматична идентификация на пътните инциденти, каквато до момента не е правена у нас. Това съобщи председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Георги Терзийски пред участниците в Международния форум по пътна безопасност и иновации „Нови технологии и добри европейски и световни практики“. Той се организира от Браншовата асоциация „Пътна безопасност“ и Международната пътна федерация (IRF).

Председателят на АПИ посочи, че за повишаване безопасността на движение по основната пътна комуникация между София и Бургас в момента се провежда обществена поръчка за изпълнител при изграждането на интелигентна транспортна система на автомагистралата. Индикативната стойност на новия и иновативен за пътната администрация проект е над 7 млн. лв., а средствата са осигурени от фондовете на Европейския съюз. В момента тръжната комисия разглежда техническите предложения на кандидатите и в следващите седмици предстои отваряне на ценовите оферти и класиране на кандидатите.

Предвижда се в тунел „Траянови врата“ да бъде изградена система, която ще позволи чрез подвижни бариери да се управлява и пренасочва трафикът в една от двете тунелни тръби, така че при настъпване на инцидент в едната тръба, трафикът да се пренасочва по другата. Съоръжението ще бъде с ново LED осветление, електронни информационни табели, светофарни уредби, метеорологични станции при порталите на съоръжението и др.

На автомагистралата ще бъдат монтирани и 40 бр. електронни информационни табели по 20 бр. във всяка посока. Чрез тях шофьорите в реално време ще се информират за възникнало събитие на пътя, което е бърза, надеждна и високотехнологична възможност за навременно уведомяване на шофьорите за актуалната пътна обстановка, въведените ограничения и алтернативните маршрути. За първи път ще бъдат монтирани и камери за измерване на средна скорост и мониторинг на трафика на определени участъци от АМ „Тракия“, като целта е повишаване безопасността на движение и спазване на ограниченията на скоростта. Друга новост ще е монтирането на сензори за претегляне на моторните превозни средства в движение. По този начин ще се филтрират претоварените превозни средства и ще се даде възможност за извършването на повече на брой, по-бързи и по-ефективни проверки.

Председателят на АПИ представи пред участниците във форума 5-те големи и ключови за безопасността на движение инфраструктурни проекти, които пътната агенция ще реализира в следващите години – доизграждането на автомагистралите „Струма“ и „Хемус“, на „Русе – Велико Търново“, Видин – Ботевград и София – Калотина, чиято обща прогнозна стойност е над 7 млрд. лв. Убеден съм, че с реализирането им в пъти ще се повиши безопасността на движение, заяви Терзийски. Той подчерта, че днес, никой ни си спомня за т. нар. „Отсечка на смъртта“ както се наричаше участъкът от второкласния път II-66 по направлението Стара Загора – Сливен. С изграждането на автомагистрала „Тракия“ в участъка между Стара и Нова Загора преди близо 7 години от черната статистика отпадна тази конфликтна точка, която години наред вземаше жертви при тежки катастрофи. След пускането на магистралния участък през 2012 г. по направлението няма нито един тежък инцидент със загинал, докато година преди това през 2011 г. жертвите са 5. Последната статистика на МВР за 2018 г. също показва, че най-малко пътни инциденти стават на автомагистралите. От общо 2477 тежки пътно-транспортни произшествия през миналата година 268 са били на автомагистрални участъци, а тежките инциденти на пътища първи и втори клас са между два и три пъти повече.

По време на форума заместник – министърът на регионалното развитие и благоустройството Валентин Йовев изтъкна, че за подобряване на пътната безопасност основна роля има добре подготвената и достатъчно издържана нормативна и регулаторна база, предпоставяща високи критерии и изисквания към всички отговорни страни в процеса на изграждане и експлоатация на пътищата и в същото време непрекъснато повишаващ се контрол за изпълнението на тези критерии.

Заместник – регионалният министър съобщи, че експерти от МРРБ и АПИ разработват Програма за обезопасяване на неподвижните препятствия в крайпътното пространство, в която ще бъдат набелязани конкретни мерки за повишаване на безопасността по автомагистралите, скоростните пътища и тези от първокласната и второкласната пътна мрежа.

Наред с това се подготвят промени в Закона за пътищата с оглед разширяване обхвата на одитите за пътната безопасност върху всички републикански и общински пътища, обясни още Йовев  и допълни, че с тези промени ще се регламентира участието на одитор по пътна безопасност в инспекциите на пътищата в експлоатация за установяване на свързаните с пътната безопасност характеристики и предотвратяването на произшествия. Очаква се тези промени да бъдат внесени за разглеждане от Министерски съвет до средата на тази година.

Предстоят промени и в Наредбата за установяване и обезопасяване на участъците с концентрация на пътно-транспортни произшествия и за категоризиране безопасността на пътищата, с цел прецизиране на Методиката за установяване на по-рисковите участъци, стана ясно още по време на форума.

Заместник – министърът на регионалното развитие съобщи, че експерти от МРРБ и АПИ подготвят и Наредба за ограничителните системи по пътищата, като новото тук е, че тя ще обхваща не само републиканските, но и общинските пътища в страната.

Обмисля се и въвеждането на нови предупредителни знаци на пътя: за образуване на задръстване; за намалена видимост; за настъпило пътно-транспортно произшествие.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *