post

Депутатите от парламентарната комисия  по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление посетиха Националното тол управление, за да се запознаят с напредъка по въвеждането на електронната система за събиране на пътни такси на база изминато разстояние – тол., съобщи пресцентъра на  АПИ. Демонстрацията беше по покана на министъра на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова.

На нея присъстваха заместник-министърът на регионалното развитие и благоуйстроството Николай Нанков, проф. Олег Асенов – член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“, директорът на Националното тол управление Николай Найденов и началници на отдели на НТУ.

Проф. Олег Асенов представи контролната видеостена в Центъра за управление на НТУ, чрез която служителите на ИТ отдела следят движението на всички 105 мобилни екипи на т.нар. тол контрол, пунктовете за продажба, стационарните контролни точки. Народните представители посетиха и Центъра за данни, в който са т.нар. елки на тола за изчисление на дължимите тол такси.

Пред народните представители беше демонстрирано в реално време как функционират камерите на контролните точки – мобилни и стационарни, както и възможността да се управляват дистанционно. Депутатите наблюдаваха и как системата прави в реално време 3D лазерно сканиране на пътните превозни средства на магистрала „Струма“. На базата на това лазерно сканиране може да се провери дали през съответната контролна точка преминава камион, какви са габаритите му, с колко оси е и т.н.

Депутатите се запознаха и с възможността за купуване на маршрутна карта от терминал за самотаксуване. Това е един от начините, чрез който водачите или собствениците на пътни превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона ще могат да плащат тол такса.

Вече има ефективна интеграция между тол системата и системата на Агенция „Митници“, тества се и взаимодействието с МВР, обяви пред още проф. Асенов.  Системата наистина е в режим на техническа експлоатация и ние можем да направим всичко по нея, за да започне тя да работи в реален режим на таксуване на база на изминато разстояние, каза още проф. Асенов.

Депутатите се интересуваха дали стационарните контролни точки на тол системата отчитат претоварването на превозните средства и извънгабаритните товари и кой санкционира нарушенията. Проф. Асенов обясни, че тол системата засича претоварване, но законодателството не позволява санкционирането да става през електронната система. Затова съвместно с дирекция „Анализ на риска и оперативен контрол“ на АПИ сме изработили механизъм, по който тези нарушения ще бъдат санкционирани.

„Виждаме необходимостта от публично представяне на електронната система. Имаме обратна връзка чрез четирите демонстрационни центъра в страната – в Пловдив, София, Варна и Русе, където заинтересованите потребители могат да се запознаят с начина на купуване на маршрутна карта. Предстоят срещи във Велико Търново, Ямбол и Сливен“, каза още проф. Асенов.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *