Делът на свободните офис площи в София се задържа и дори бележи символичен спад до 16.4% от началото на 2022 г. В същото време сегментът регистрира едно от най-силните си първи тримесечия за последните 5 години по отношение на наетите площи – 44 000 кв. м. Това сочи докладът на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton.
Данните от пазара показват, че въпреки впечатляващия обем новонаети площи, нетното усвояване към момента остава скромно – 8 600 кв. м. Пазарът продължава да се движи главно от премествания и подновявания на договори, а не от разширения на площи. Така задържането на нивата на свободни площи може да се обясни с липсата на новозавършени проекти през първото тримесечие на 2022 г. Офис сградите в строеж също на ниски нива, като в процес на изграждане в София са малко под 200 000 кв. м.
„Площите в подписаните договори през периода надвишават близо тройно тези в началото на предходната 2021 г., когато обемът новонаети офиси бе едва 16 000 кв. м. Сделките основно отразяват желанието на наемателите за консолидация или подобряване на офисите, които обитават. Запазва се тенденцията компаниите да се насочват към бизнес сгради от по-висок клас и нови проекти на пазара”, коментира Йордан Кръстев, мениджър “Офис площи” в Cushman & Wakefield Forton.
Споделените пространства се превръщат във все по-важен елемент от офис средата, тъй като привличат вниманието на компаниите, търсещи гъвкави решения. От началото на годината площта на споделените офиси възлиза на 45 000 кв. м, като с откриването на MyFlex Coworking и друг аналогичен проект се очаква да надхвърли 50 000 кв. м към средата на 2022 г.
Наемите остават стабилни за поредно тримесечие – 15 евро/кв. м за централната градска и бизнес част и 12-14 евро/кв. м за сградите по протежението на основните булеварди. Растящите оперативни разходи поставят наемодателите пoд нaтиcĸ да увеличат тaĸcите зa пoддpъжĸa, ĸaтo нивата в Coфия ca в диaпaзoнa 2.75 – 4 eвpo/ĸв. м.
ТЪРГОВСКИ ПЛОЩИ
Пазарът на търговски площи у нас се възстановява от коронавирус пандемията и се задържа стабилен. Основният фокус остава в ритейл парковете и big-box обектите. Двигатели на търсенето остават бързооборотните стоки, дрогериите и спортните стоки – тези търговци продължават експанзията си както в София, така и в страната. Дискаунт веригите и бюджетните модни брандове, които навлязоха на пазара през последните няколко години, също отварят нови магазини.
Общата площ на ритейл парковете към момента е 219 000 кв. м, като други 153 000 кв. м са в процес на изграждане или планиране.
„Този сегмент от пазара се развива изключително динамично и вече са налице първи признаци на консолидация. Някои от големите играчи развиват собствени портфолиа от проекти, докато други се насочват към придобивания на опериращи проекти или такива в процес на изграждане. На пазара вече се очертават по-големи собственици в сегмента”, коментира Красимир Петров, мениджър търговски площи и управление на активи в Cushman&Wakefield Forton.
С общ обем от 815 000 кв. м, сегментът на търговските центрове отново остава без нови проекти. Очаква се тази тенденция да бъде обърната след анонсирания старт на изграждането на нов търговски център на фонда NEPI Rockcastle в Пловдив.
Липсата на нови търговски центрове се отразява и върху относително скромния обем новооткрити обекти през първото тримесечие на 2022. На най-големия пазар в страната – софийския, делът на свободните площи остава стабилен – 5.6%, посочват от Cushman & Wakefield Forton.
Наемните нива в търговските центрове в София също се задържат без промяна – 34 евро/кв. м, докато в ритейл парковете цените леко се покачват до 10 евро/кв. м месечно. Нивата в ритейл парковете в страната остават между 7 и 9 евро/кв. м месечно.