Станции за електромобили и у нас

Мрежа от станции за презареждане на електромобили ще бъде изградена в България. Инициативата е на FullCharger България, която лансира у нас станциите за презареждане на Coulomb Technologies – ChrgePoint.

Идеята на компанията е през 2011 в България да има напълно разработена мрежа от зарядни станции. Според калкулациите на фирмата, това ще направи възможно “горивото” за движение с електромобил да излиза с около 50% по-евтино от движението с дизелов автомобил.

Плановете са през следващата година да бъдат изградени 4500 такива зарядни станции на територията на България, Румъния, Украйна, Гърция и Кипър.

Мрежа от станции за презареждане на електромобили ChargePoint се изгражда в момента из цяла Европа. Българската мрежа ще стане част от европейската, като при пътуване из стария континент потребителите на електромобили, чрез онлайн портал, ще могат да проверяват къде се намират най-близките до тях станции за презареждане по пътя им.

“Действително в момента в България няма електромобили, – признава Весела Шаранкова от FullCharger България. – Всички производители на автомобили обаче вече имат прототипи на електромобили и ги демонстрират по авто-изложенията по света”, припомня тя. През 2011-2012 година на пазара ще се появят редица модели от почти всички производители.
Към момента компанията може да се похвали с над 1200 зарядни станции ChargePoint, монтирани в 117 града в 23 страни по света. У нас засега са налични едва три такива зарядни станции.

В момента този тип возила не са особено популярни у нас, но се очаква това да се промени съвсем скоро. От Министерство на икономиката и енергетиката и туризма съобщиха за три града, в които има интерес да започне производството на такива коли.
Още през следващата година в Европа ще стартират продажбите на няколко електрически возила, а според анализатори броят на продадените електрически автомобили в Европа през 2020 година ще достигне 15 милиона.

Как работи станцията
Всеки потребител на електромобил, който иска да ползва електро-станциите, ще разполага с RFID карта, която се чете безконтактно от близки разстояния, подобна на картите за достъп в сгради. Тя може да бъде предплатена или да натрупва сметка, която се заплаща впоследствие.

Колонките се управляват от сложен софтуер, а цялата мрежа се контролира онлайн. Българските колонки ще бъдат регистрирани в европейската мрежа, така че чрез онлайн портал потребителят ще може да провери къде има разположени станции за зареждане, къде се намират най-близките до неговото местоположение, кои са свободни за употреба.

Колонките, които ще се предлагат у нас, са два вида – за стандартно и за бързо зареждане. В зависимост от типа на автомобила и батерията му стандартното зареждане ще трае от 2 до 8 часа. Бързото ще трае 5 до 30 минути. Колонки за бързо зареждане се предвижда да бъдат разположени по протежение на магистралите – например при бензиностанции, на стоянките за такси и др.

За крайните клиенти цената на електричеството ще варира в зависимост от региона и това кой електроразпределителен оператор отговаря за него. По първоначални, груби изчисления на FullCharger България, едно зареждане ще струва около 12-15 лева.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *