Съживяване на пазара на търговски площи в столицата

„Въпреки че пазарът на търговски площи все още среща немалко трудности при отдаването под наем, през това тримесечие ставаме свидетели на по-висока активност и повече сделки, най-вече в столицата”. Така коментира Димитър Киферов, мениджър във Forton пазара на търговски площи в момента. По думите му търсенето през последните 3 месеца е значително по-активно в сравнение с 2009 година, но все още интересът не е достатъчен, за да компенсира голямото предлагане, характерно за пазара в момента.

В големите градове в страната търсенето на търговски площи остава концентрирано основно върху топ обектите, докато по-малките проекти и тези, чиято поява на пазара предстои, все още срещат трудности при намирането на наематели, сочи доклад на Forton International за третото тримесечие на 2010 година.

Тези фактори доведоха до ръст в незаетите площи в сегмента и до допълнителна икономическа нестабилност на част от проектите.

Като цяло инвестиционната активност през това тримесечие остава сравнително ниска, като интересът на инвеститорите е фокусиран главно върху търговските паркове и sale-and-leaseback проектите на т.нар. big-box формати. Нивата на възвръщаемост остават непроменени спрямо предходното тримесечие и за периода са около 9.5% за моловете и 9% за търговските улици.
„Тези формати са заети от международни наематели с доказан бизнес модел. Наемните нива са сравнително ниски и това прави тези проекти устойчиви като стойност във времето.”, коментира Сергей Койнов, Изпълнителен директор на Forton.

Що се отнася до наемните нива в първокачествените търговски центрове, те са претърпели 25% спад на годишна база, отчита Forton. Наемите на търговските улици пък остават непроменени в сравнение с периода април-юни 2010 година. Така средният наем за месец на главна търговска улица в столицата е около 55 евро на кв.м., докато нивата за другите големи градове са около 30-40 евро на кв.м.
Пазарът на търговски площи продължава да страда от колебанието на някои търговци дали да разширяват мрежата си от магазини, но се радва на редица позитивни тенденции – наемите не търпят сътресения и запазват нивата си, появяват се ритейлъри от по-слабо активни до момента дестинации.

Пример за това са няколко турски марки, които директно навлизат на българския пазар. Тяхната дългосрочна стратегия е разширяване на европейска територия, за което страната ни е най-добрата отправна точка.

Показател за позитивните тенденции, които характеризират пазара, е и стартиралото строителство на „Paradise Center” – нов проект в столичния квартал Лозенец. След като бъде завършен, обектът ще добави на пазара още 75 000 кв.м. търговски площи и ще бъде най-големият мол в столицата.

Очакванията на консултантите от Forton са положителните тенденции да продължат, като постепенно обхванат и по-малките областни центрове. За бързо възстановяване, за съжаление, е трудно да се говори поради все още ниската покупателна способност на населението извън София.

Площи:
506 860 кв.м. е общият обем на търговските площи в молове и търговски паркове за третото тримесечие на 2010 година.
още 77 000 кв.м ще бъдат добавени с окончателното завършване на три големи проекта до края на годината
280 000 кв.м. търговски площи са понастоящем в строеж
170 000 кв.м се очаква да бъдат завършени до края на 2011 г
66.7 кв.м. търговска площ се пада  на 1000 души в България, като до края на 2010 година този показател ще достигне 77 кв.м.

Обектите, чието отваряне предстои:
Varna Towers (30 000 кв.м.)
Мега Мол Русе (20 000 кв.м.)
мол Галерия Стара Загора (27 000 кв.м.).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *