post

Рекордна по нови площи 2010 г. и дефинираща 2011 г. Такава картина начертаха за пазара на търговски имоти в страната за изминалата и настоящата година консултантите от Colliers International.

Изминалите 12 месеца бяха белязани от най-голям ръст в търговския сегмент на годишна база – 327,000 кв.м. С откриването на четири нови мола през второто полугодие на 2010 г., модерните търговски площи в България нараснаха до 560,000 кв.м., което се равнява на 74 кв.м. на всеки 1000 души от населението, показва анализ на компанията.

Двата големи мола в София – Сердика център и The Mall, които отвориха в първите месеци на годината, започнаха с доста добри нива на заети площи. За разлика от тях обаче откритите след юли 2010 г. Варна Тауърс, Галерия Стара Загора, Мега Мол Русе и Мол Русе, влязоха на пазара с повече свободни магазини, което се дължи на високия ръст търговски площи спрямо ръста на потреблението на стоките.

“2011 ще бъде дефинираща година за много търговски вериги и центрове в България. От значение за успеха им през идната година ще бъдат общите усилия на собственици и наематели при позиционирането на съответния мол, привличането на посетители чрез разнообразни събития и възможности за забавления, както и усъвършенстването на различни концепции”, обяснява Иглика Йорданова, мениджър „Търговски Площи”.

От компанията прогнозират, че търговски улици в четирите големи града в страната ще започнат да възвръщат привлекателните си позиции и ще станат по-достъпни за потребителите. Продължава движението на някои наематели, но като цяло се запазва баланса на свободни и усвоени площи от предходните периоди.

Характерно за второто полугодие на 2010 г. е значителното влияние на Биг Бокс формата върху пазара на търговски площи в София, като районът между Ботевградско шосе и Околовръстен път вече се оформя като важна локация за този тип магазини. Освен дискаунт веригите, супермаркетите за хранителни стоки също бяха много активни по отношение на откриване на нови обекти. Пазарът стана свидетел на навлизането на формата “soft cash & carry” (например магазин Темпо).

Прогнозите за скромен годишен ръст от 1.3% в нивата в потреблението са причина за появата на оптимизъм сред търговците. „Големите международни компании се придържат към плановете си за експанзия и продължават да търсят нови възможности за площи през 2011 г. , докато местните и по-малки търговски оператори са по-предпазливи, като се фокусират основно върху оптимизация на разходите”, коментира Иглика Йорданова.

Пазарът е готов да приеме нови, иновативни и хибридни концепции (напр. мода и изкуство, кафенета и книжарници, мода и интериорни решения), а много от тях ще включват и развлекателни елементи.
Според Йорданова бъдещето търсене ще идва основно от три сегмента – „soft cash & carry”, по-малък и удобен формат магазини и модни оператори от по-ниския ценови диапазон.

Очаква се ръст и в развитието на хипермаркетите извън сегмента на хранителните стоки и на ритейл парковете, които ще бъдат конкуренти за част от посетителите на моловете. Дискаунт веригите ще продължат да бъдат активни на пазара, а търговските улици постепенно ще започнат да възвръщат позициите си на пазара.

По отношение на търговските центрове, през 2011 г. вниманието ще е насочено към Пловдив и Русе, където предстои отварянето на 39,300 кв.м. търговски площи. В София няма да бъдат открити нови търговски центрове, което ще доведе до повишаване на конкуренцията между настоящите играчи на пазара, промяна в стратегиите им за привличане на посетители и намиране на собствена ниша.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *