post

Ако съществуваше “сив списък” на институциите и държавните дружества, които нарушават Закона за обществените поръчки, то със сигурност летище Пловдив, щеше да попадне в него. Това заключение може да си направим от доклада на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) за построяване на новия терминал на аеропорта.

Управата на държавното летище е игнорирала Закона за обществените поръчки в края на декември 2008 г., като е сключила договор за 3,5 млн. лв. за производство, доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на интегрирана система за обработка на багажи със софийската фирма “Данлекс”. Това става ясно от ревизионния акт на АДФИ. Обществена поръчка не е обявявана. Заради нарушението на бившия директор на летището Андрея Андреев е съставен акт.

Финансовата инспекция е установила нарушения и в процедурата за проектиране на новия терминал на летище Пловдив отново в края на 2008 г. Тогава при неизяснени обстоятелства според доклада на АДФИ е сключен договор с пловдивската компания “Арконт – А”. Цената на договора е 350 хил. лв. без ДДС и той е възложен чрез договаряне с покана.

В избора на процедурата няма съмнение, но няма и доказателства, че тя е била спазена, пишат финансовите инспектори, цитирани от Труд. При тази процедура се канят избрани по определени критерии фирми да предложат цени за дадена поръчка.

Първоначално обаче летището е обявило конкурс за проект на терминала, като вправилата му е записано, че първите три класирани компании ще бъдат поканени след това за проектанти. Сред тях е “Арконт – А”, но не се знае дали са изпратени покани до останалите участници.

Проверката на АДФИ е установила, че при сключването на договора с избраната компания тя не е предоставила задължителната по закон банкова гаранция за изпълнение (до 5% от стойността на договора), нито е доказала, че не е длъжник на държавата. За това нарушение отново са съставени актове на Андрея Андреев.

Същите нарушения продължават и при избора на консултант за проекта. Сключен е договор с обединение “Микс – Т7 Консулт/Армстройинвест” за 177 хил. лв. без ДДС.

Незаконно е и възлагането на поръчката за строителството на нов терминал. Още при обявяването на процедурата в края на 2008 г. в документацията е предвидено, че избраната компания трябва да представи гаранция за изпълнение от 10% от стойността на договора. Според закона за обществените поръчки максималната граница е 5 на сто.

Оферти до 2 февруари 2009 г. са подали осем фирми. За изпълнител на поръчката е избрана пловдивската компания “Коев”, като това е станало в деня на класирането на участниците, което е нарушение, тъй като по закон изпълнителният директор на летището е трябвало да изчака да изтече срокът за обжалване на избора, преди да възложи поръчката. Общата стойност на договора е 11,3 млн. лв. без ДДС и срок на изпълнение 90 дни.

През май 2009 г. изп. директор на аерогарата е възложил допълнителна поръчка на същата фирма “Коев” без конкурс с мотив “непредвидени обстоятелства”. Стойността на допълнителния договор е 2,4 млн. лв. Нарушение има и при този контракт, тъй като компанията “Коев” не е представила доказателства, че няма задължения към държавата.

Резултатът е нов терминал, който протече и се пропука миналата година. От АДФИ пък дадоха ревизията на прокурор.

Редактор: Ина Папазян

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *