post

Седем са основните приоритети, на които залагат от Министерство на регионалното развитие и благосутройството за изграждане на пътната инфраструктура на България за периода 2014-2020 г. Това са:
– ЛОТ 3 на Автомагистрала „Струма”;
– Автомагистрала „Хемус” (участък 1 – автомагистрален участък „Ябланица-Велико Търново” и участък 2 – скоростен път „Велико Търново-Шумен”);
– тунел под връх Шипка;
– скоростен път „Русе-Велико Търново”;
– скоростен път „Русе-Шумен”;
– скоростен път „Видин-София”;
– разширение на Западната дъга на Софийския околовръстен път.

Ограниченото европейско финансиране налага приоритетно изграждане през следващия програмен период на ЛОТ 3 на Автомагистрала „Струма”, Автомагистрала „Хемус” (участък 1 – автомагистрален участък „Ябланица-Велико Търново” и участък 2 – скоростен път „Велико Търново-Шумен”), тунелът под връх Шипка, скоростният път „Русе – Шумен” и разширението на Западната дъга на Софийския околовръстен път, уточняват от ведомството.

Европейските средства обаче не могат да покрият реално изграждането на всички приоритетни проекти. Затова, естественият подход е да се търси алтернативно финансиране – чрез частни инвестиции на принципа на публично-частното партньорство, но без държавни гаранции. В момента се прави всичко възможно да бъде осигурено финансиране за един от основните приоритетни обекти – скоростният път „Русе-Велико Търново”, който на практика е част от трасето „Русе-Маказа” и коридор № 9. Този проект е избран, защото е рентабилен, и ще бъде реализиран само при реален инвеститорски интерес.

Тунелът под връх Шипка ще бъде построен основно с европейско финансиране. Чрез него ще бъде осигурена връзката между Северна и Южна България. Тя ще свърже Република Румъния с Република Гърция при ГКПП „Маказа”, където вече от българска страна е изградена прилежащата инфраструктура .

Ако се реализират спестявания от европейското финансиране, те ще бъдат използвани за изграждането на скоростен път „Видин-Монтана”. Той е част от коридор № 4. С изграждането му ще бъде завършено изцяло трасето „Видин-София”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *