post

През първата половина на 2013 г. пазарът на недвижими имоти в България отчита тенденции на бързо абсорбиране на качествените проекти. Транзакциите във всеки от сегментите са в полза на модерни площи, които в най-голяма степен отговарят на високите критерии на ползвателите и на международните стандарти за качество. Увеличеното търсене на такива имоти и наборът от високи изисквания, които клиентите заявяват, определя потребността от добро познаване на наличното на пазара и качествен професионален съвет при неговия анализ. Това коментират експертите от Colliers International в свой доклад за пазара за недвижими имоти за първото полугодие на 2013г.

От компанията отчитат съществено намаление на свободните площи при офисния сегмент в София, в размер на 12%. То се дължи в най-голяма степен на усвояването на офиси в проекти клас „А”, върху които попада фокусът на предпочитанията на клиентите. Само за първото шестмесечия на 2013 усвоените офис площи са с 44 % повече спрямо предходното полугодие. Те се отличават с множество характеристики, сред които високо качество на строителство и адекватни технически спецификации, удобно офис разпределение, и не на последно място – добра локация, която предполага изцяло изградена пътна инфраструктура и лесен достъп с автомобил и градски транспорт. По отношение на последното статистиката показва, че изборът на инвеститорите в такива проекти е насочен основно към периферията на София – 67% от модерните офис проекти се намират в тази част на столицата. Поради активното усвояване на офиси в проекти клас „А” и с оглед на това, че през разглеждания период няма стартирали нови такива, към края на годината свободните площи се очаква да намалеят значително. Възможно е дори да се регистрира недостиг на модерни офиси в краткосрочен план.

Купувачите на жилищни имоти в средно-високия и висок клас също се ориентират към модерните проекти – т.нар. „комплекси”. Това показва проучване на Colliers, проведено в началото на 2013 г. Този избор е продиктуван от добре развитата вътрешна инфраструктура, наличието на паркоместа, професионалното управление на общите части, както и благоприятната среда – липса на градски шум,  наличие на зелени площи, сигурност. В резултат, само през първото полугодие на 2013 г. са абсорбирани приблизително 9% от всички жилищни единици в сегмента като се очаква тази тенденция да се запази до края на годината.

В индустриалния сегмент, няколко компании избраха България като дестинация за изнасяне на производствата си. Това са турската „Алтънмарка”, германската Mecalit, швейцарската LEM и германската фирма „Бер-Хелла Термоконтрол“, която е първият инвеститор в индустриална зона София – Божурище. Според проведено изследване на Colliers, София е петата най-добра дестинация в Европа за позициониране на производствените компании. Столицата е логистичната локация с най-ниски оперативни разходи в Европа от общо 40 дестинации. Очаква се старта на три нови проекта до края на годината.

И през първата половина на годината, свободните площи в новооткритите молове се усвояват при изострена конкуренция. Проучване на Colliers  показа, че абсорбирането им ще продължи – 63% от търговците планират разрастване през следващите 2 години. С новите 80,000 кв.м., които се добавиха към общия размер площи в търговски центрове в столицата, както и с предстоящите откривания на Sofia Ring Mall, Mega Mall, Plaza West и The Strand, търговците получават възможност за по-прецизно покритие на пазара.

Все по-достъпни са и локациите на главните търговски улици и най-вече на бул. „Витоша”, където свободните площи са се увеличили два пъти в сравнение с предходните шест месеца. Интересно явление е, че за първи път наемните нива на магазин от 100 кв.м. на главната търговска улица и на първокласна локация в търговски център в София се изравняват. С подобряването на облика на бул. „Витоша” и с планираните откривания на модни оператори до края на 2013 г., се очаква възраждане интереса на все повече търговци към главната търговска улица. При наличието на множество възможности за търговски локации, операторите стават все по-селективни при оценяване на вариантите за експанзия и дългосрочното си позициониране на пазара.

„Експанзия” е и думата, с която се характеризира биг бокс сегментът през това полугодие. Нови обекти имат Пикадили, Carrefour, Kaufland, Carrefour, Lidl и bauMax. Очаква се и откриването на Decathlon на Околовръстен път и последващото разширяване на веригата с други обекти в София и страната, както и с първия й магазин в търговски център – в Plaza West.

Динамиката в абсорбирането на модерни площи на пазара на недвижими имоти ще продължи и през втората половина на 2013 г. Участниците на пазара ще разчитат на професионалния подход, внимателния анализ и гаранциите за качество при взимането на решения. В някои от сегментите, ускореното усвояване на качествените проекти ще изчерпи наличния им обем и  ще създаде предпоставки за  нови инвестиции.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *