post

Умерената позиция на страната ни и избягването на крайни политически изказвания по отношение на ситуацията в Украйна са ключови за успеха на летния сезон на ваканционни жилища. Това посочват от инвестиционната компания Green Life в анализ по темата. Според експертите международният конфликт би могъл да се отрази и позитивно на българския пазар на ваканционни жилища, чиито основни клиенти са руснаците, стига да не започне военен конфликт.

Според данните на Green Life руските клиенти са определящи за българския пазар на ваканционни имоти, до голяма степен и за туризма. За бизнеса, който инвестира в областта, е много важно тяхното поведение и желание за покупки и посещения да не се променя.

Експертите отбелязват, че през последната година е имало и нова тенденция на българския пазар на ваканционни имоти. Все повече руски туристи, купувачи на такива жилища на българското Черноморие, търсят опции за развиване на бизнес у нас. Пазарът на имоти тип „втори дом” през цялата 2013 година бе белязан от стремежа на руските граждани да намерят опция за постоянно пребиваване в България. Тази тенденция по естествен начин породи и опитите на руснаците да започнат бизнес в страната ни.

„През 2013 г. собствениците на ваканционни имоти на морето прибягват до различни стъпки, за да се издържат в България. Понякога те, освен имот за живеене, купуват и земеделска земя и правят оранжерии от около 100-тина декара”, коментира Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life. “Други имат рекламни агенции в родината си и отварят офиси у нас, защото персоналът тук е по-добре обучен, а и излиза по-изгодно. Има и собственици на студиа за красота, които, освен че купуват жилища, наемат площи във ваканционните комплекси и предлагат масажи”, допълва Петров. По думите му руснаците предпочитат да платят малко повече, за да получат точно това, което искат и дори подхождат с недоверие към прекалено евтини имоти.

Устойчиво възстановяване и ръст в активността белязаха пазара на ваканционни имоти в страната ни през 2013 година, се посочва в годишните данни на компанията. На годишна база покачването в броя на сделките с жилища тип „втори дом” е около 7%, като тази тенденция е съпътствана от стабилизиране на ценовите нива.

„Нивата спряха спада си и това отчасти мотивира купувачите да бъдат по-активни и по-решителни в намеренията си да се сдобият с имот”, коментира Теофил Петров. „Пазарът вече е предвидим, а с времето качествените проекти, които заслужават вниманието на купувачите, изпъкнаха сред останалите. Имаме много рускоговорящи клиенти, които продължават да се интересуват не само от чисто ваканционния аспект на имотите, но и търсят опции за постоянно пребиваване”, допълва Петров.

По думите му в края на 2013 година сме станали свидетели на отчетлива тенденция – рускоговорящите клиенти, които в периода 2010 – 2012 г. са насочвали търсенето си към по-големите градове и курорти на Черноморието (Варна, Бургас, Слънчев бряг), сега променят параметрите на предпочитанията си. Те се обръщат към по-малките градчета като Поморие, Созопол, Царево. В част от тези населени места вече се очертава тенденция на създаване на общности от рускоговорящи там. Това предполага откриването на руски училища и други социални дейности, които да подпомогнат социализирането на новите групи, но това, според Green Life, е въпрос, силно зависим от местната администрация, чието разрешение предстои да видим.

През 2013 година станахме свидетели на някои обрати на ваканционния пазар, посочват още от компанията. Докато през пролетта показателите бяха силно негативни, активността бе ниска, а пазарът в зимните курорти бе почти изцяло вторичен, то есента бе белязана от около 10% ръст в броя на сключените сделки. Въпреки сътресенията миналата година завърши със стабилни ценови нива и от Green Life не очакват драстични промени на този показател.

„През 2013 година профилът на средностатистическия клиент остана без промени. Бюджетът му бе около 50 000 евро, а масовото търсене бе за едностайно жилище в комплекс, подходящ за целогодишно живеене”, коментира Теофил Петров. „В изтеклите 12 месеца обаче се появи и нова група купувачи – жители на Беларус, Украйна, Казахстан започнаха да проявяват интерес към България. Те имаха значително по-високи бюджети – между 80 000 и 100 000 евро”, казва още Петров.

Независимо към коя група принадлежат клиентите, факторите, които мотивираха покупките през 2013 година, бяха сходни. За тях важни бяха близостта до морето, местната инфраструктура, качеството на строителството, отношението на местната власт към чужденците.

„През последните месеци рублата се обезценява. За руските граждани, чиито спестявания са в местна валута, това е неприемливо и те търсят възможност да „спасят” парите си, като ги вложат изгодно. Ваканционен имот в България е чудесна възможност,”, коментира Теофил Петров.

„Задълбочаване на конфликта в Украйна обаче има своите негативни последици. Руските граждани следят с притеснение решенията на ЕС, особено що се отнася до предложенията да се спре издаването на визи за тях. През последната седмица дори наблюдаваме отчетлива тенденция на изчакване и забавяне на сделките от тяхна страна. Причините за това биха могли да са различни, но ние подозираме, че се коренят именно в опасенията на руснаците от санкции на ЕС. Икономиката ни би могла да пострада сериозно от подобен ход на събитията. Затова е важно страната ни да поддържа своята умерена позиция спрямо конфликта да запази отношенията си в международен план с всички страни”, допълва Петров.

По думите му, ако Европейският съюз и НАТО наложат санкции на Русия, България е длъжна да се съобрази с тях като пълноправен член. Надеждата на бизнеса е, че до подобно развитие на практика няма да се стигне, затова към момента най-важни са сигналите, които политиците ни подават.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *