post

„Интересът към родните ваканционни жилища не се повлия дългосрочно от кризите. Някои рускоговорящи клиенти забавиха със седмица-две плащанията по сделките, но това бързо отшумя”. Така коментира Теофил Петров, изпълнителен директор на Green Life, ситуацията на пазара на ваканционни имоти след завръщането си от изложение в Москва. По думите му през март броят на сключените сделки е с близо 10% по-голям спрямо същия месец на 2013 година. Основни клиенти остават руснаците въпреки поредицата от политически конфликти в страната и чужбина.

Макар да не се е стигнало до реални сделки, от компанията са получили запитвания от страна на англоговорящи клиенти. Според Петров това не означава на всяка цена, че англичаните ще се завърнат на българския пазар, но все пак е позитивен знак за родните ваканционни жилища.

Ваканционните имоти в летните ни курорти разкриват нови възможности, коментират от компанията. Още преди няколко месеца се усети отчетлива тенденция на интерес не само към класическите дестинации – по-големите градове и курорти на Черноморието Варна, Бургас, Слънчев бряг, но и към малки градчета като Поморие, Созопол, Царево.

Цените в Созопол за 2013 година бяха около 990 евро на кв.м, като в първите месеци на 2014 г. те са в диапазона 950 – 1 200 евро. В Поморие квадратният метър ваканционна площ в момента струва между 850 и 1000 евро. Според експертите от компанията съществува известна разлика между клиентите в двата морски града. Заинтересованите от Созопол търсят по-скоро лайфстайл дестинация с опции за почивка и забавление, докато клиентите в балнео селището Поморие са предимно млади семейства и пенсионери, които търсят уседналост и постоянно пребиваване.

Предпочитанията на клиентите са също основно за апартаменти с една или две спални, като близостта до морето, качественото строителство и разположение, както и инфраструктурата в населеното място са сред водещите мотиви за сключване на сделка, посочват от Green Life.

Не толкова положително се развива пазарът при зимните курорти. Сделките с имоти в зимните курорти и през този сезон формират по-незначителна част от пазара – около 10%. Активността бе по-скоро резултат от вторичен пазар, който заемаше дял от около 90% от общия. Предпочитаните от клиентите дестинации отново бяха водени от Банско, като интерес имаше и към Пампорово и Велинград, заради комбинацията от СПА  и планина, показва справка на компанията.

Цените в Банско през този сезон претърпяват нов, макар и лек спад поради разминаванията в очакванията на продавачи и купувачи – между 400 и 450 евро струва квадратният метър в зимния курорт при 450 – 500 евро година по-рано. Търсенето в зимните курорти е насочено главно към апартаменти с 1 или 2 спални, като ключови мотиви за клиентите са качественото строителство, комуникативността, достъпността и качеството на пистите.

Според Теофил Петров положителното развитие на ваканционния пазар естествено води след себе си появата на нови проекти. Днес обаче инвеститорите са много по-внимателни и проучват детайлно условията на пазара и очакванията на потенциалните клиенти. Компромисите с качеството, така често срещани преди няколко години, днес са немислими, коментират още от компанията. Няколко са новите проекти, които стартират в рамките на годината, като те се намират основно на локации като Св. Влас, Созопол, Поморие, Бяла. Новите обекти са по-скоро малки в диапазона до 100 апартамента.

Прогнозата на компанията за пазара на ваканционни имоти е за успешна 2014 година, като очакваният ръст в активността е от 5 до 10 %. Малко вероятно е да станем свидетели на съществени движения в ценовите нива. Профилът на клиентите ще се запази, като е възможна появата на нов тип купувачи, макар към момента да няма недвусмислени индикации за това.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *