post

Преструктурирането на неуспешни молове е на път да се превърне в следващия съществен източник на предлагане на нови локации за пазара на търговски площи. Откриването на „Панорама мол“ в Плевен потвърди интереса на международните вериги към нови пазари, след като LC Waikiki се присъедини към проекта във второто тримесечие, а H&M предстои да отвори врати в „Мол Велико Търново“. Това стана ясно по време на пресконференция на консултантската компания Forton.

По данни на Forton от общо 752 хил. кв.м отдаваема площ в търговски центрове проекти със 135 хил. кв.м работят при много ниска заетост. „Те, както и още 83 хил. кв.м, които са замразени на различни етапи на строеж, биха могли да бъдат потенциална цел за нови инвеститори при определени условия, каза Росен Генев. Те трябва да са на локации, където големите международни вериги не присъстват, да предложат ясна концепция и професионално управление.“

До края на годината се очаква да отворят врати два нови търговски центъра – „София ринг“ и „Мега мол Люлин“, които ще предложат още 94 хил. кв.м отдаваема площ. В първата половина на 2015 г. се очаква и молът „Плаза уест“.

„Новото строителство е съсредоточено в краен брой проекти и всички са в София. Веригите, които присъстват от по-дълго време на пазара, вече имат интерес и към други градове. Това е фактор, който може да доведе до възстановяване и на други търговски центрове“, коментира Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton. „Но трябва да имаме предвид и факта, че една част от тях са подложени на силен конукрентен натиск, а при друга са допуснати сериозни грешки още при проектирането и строителството. Потенциалът на всеки проект ще бъде оценяван според собствения му пазарен контекст и далеч не всички могат да бъдат успешно възстановени.“

Интересът към локации на главни търговски улици също се запази силен през тримесечието. „Вече виждаме конкуренция за атрактивните места по бул. „Витоша“ в София“, коментира Генев. Forton отчита 10% ръст на наемите до 44 евро на кв. м месечно за магазини с площи 100-150 кв.м на едно ниво.

„Подходящите за утвърдените търговци помещения в центъра на София по принцип са малко, а с нарастването на интереса възможностите стават още по-ограничени, казва Генев. Вече се сблъскваме с трудности да намерим решение за клиентите ни, които търсят такива локации, поне не и на нивата на наемите, които очаквахме само преди шест месеца.“

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *