post

Изграждането на Лот 2 от магистрала „Струма“ продължава на пълни обороти и отсечката между Дупница и Благоевград ще бъде готова в срок – през март 2015 г. Така още следващото лято българите, тръгнали на почивка в Гърция, ще пътуват по-бързо и по-сигурно.

Вече са завършени 20% от строителните работи, отчете министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Данаил Папазов след инспекция на 37-километровия участък. Стойността му е 358 млн. лв. Проектът включва изграждането на четири пътни възела, два тунела с дължина по 500 метра, шумозащитни прегради, селскостопански подлези и надлези и други.

„До момента изпълнението на Оперативна програма „Транспорт“ се движи с добри темпове, като на този етап няма забавяне в плащанията към бенефициентите“, съобщи министър Папазов. По думите му около 60% от бюджета на програмата вече е разплатен.

Редом със строителите ударно копаят и археолозите. Те работят на 12 обекта по протежение на 37-километровото трасе от Дупница до Благоевград – в землищата на Дупница и Кочериново, както и на селата Джерман, Мурсалево и Блатино. Средства за археологическите разкопки също са осигурени – Агенция „Пътна инфраструктура“ преведе 4,7 млн. лв. на Националния археологически институт с музей при БАН. Археолозите обещават въпреки дъждовното време да приключат в договорения срок – края на август. Най-големи открития се очакват да бъдат направени в неолитното селище край Мурсалево, което е първата известна цивилизация в Европа, смята археологът проф. Васил Николов. То е било открито през 20-те години на миналия век. Досега обаче не е било проучвано, а трасето на аутобана минава точно през него и учените използват сега тази възможност.

„Няма да пречим на строителството”, обеща професорът при срещата си с министър Данаил Папазов.

Вече са открити очертанията на улиците на древното селище, както и редица артефакти. Сред находките на един от обектите са бронзови монети от ІІІ до VІ век, които най-вероятно са укрити по време на хунските нашествия.

Освен с археолозите, строителите се съобразяват и със задължителните екологични изисквания. Екомерките по Оценката за въздействие на околната среда (ОВОС) на трасето струват близо 1,2 млн. лв. В тази сума не са включени шумозащитните огради (приблизително 1,5 млн. лв), нито задължителната „заешка ограда“ (близо 1 млн. лв).

В момента в процес на изграждане са общо 58,24 километра от автомагистрала „Струма“. Изграждането на последния лот 4 от „Струма“ от Сандански до ГКПП „Кулата“ е в по-напреднал етап и ще бъде завършен през октомври, посочи министър Папазов.

В процес на подготовка е изграждането на най-трудния участък на „Струма“ – от Благоевград до Сандански (Лот 3), през Кресненското дефиле. Самото строителство ще се извърши през следващия програмен период на ОП „Транспорт“ – 2014-2020 г.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *