Изграждането и модернизацията на три важни жп участъци са зачеркнати от служебния кабинет в новата оперативна програма „Транспорт“, която ще бъде представена в Брюксел на 26 септември. Toва съобщи вестник „Преса“, позовавайки се на варианта, който е бил обсъден от работната група на 16 септември. Реакциите на участниците към поправките били негативни. Имало резерви дори от дирекция към МС.
В новия вариант са намалени сумите за финансиране на жп проектите с около 200 млн. евро, макар че от министерството на транспорта отричат това да е направено. Вместо модернизация на железопътния участък София-Септември, който е с дължина около 109 километра, сега като приоритет е посочена само отсечката Елин Пелин – Ихтиман, която е три пъти по-къса и е по средата на целия участък. Ако решат да изграждат цялата, парите няма да стигнат, защото са орязани с 200 млн. евро, твърдят експертите.
Зачеркнат е и проектът за възстановяване на проектните параметри на жп пътя Русе – Варна и е поставен в графа „алтернативен“. Това означава, че по него ще се работи, ако се провали или забави примерно отсечката до Елин Пелин. Страната ни се готви да се откаже и от модернизацията на жп линията Карнобат – Синдел, макар че тя беше заложена от кабинетите на Борисов и Орешарски в процеса на дългата подготовка на европрограмата за транспорт.
За железопътни проекти бяха предвидени 572 345 000 евро в Оперативна програма „Транспорт“, но сега са намалени на 374 345 000 евро.
Освен 30-ината километра между Ихтиман и Елин Пелин ще се финансират още рехабилитацията и модернизацията на жп участъка Пловдив – Бургас, включително и ремонтът на двете крайни гари. Записано е, че ще се ремонтират и други гарови комплекси, но не е посочено кои.
Служебният кабинет е зачеркнал, че се планира в следващите 7 години да се обновят или изградят общо 381 км жп мрежа и е посочил само 137 км. Намаляването на парите за строителство ще се отрази на качеството, а това може да рефлектира и върху сигурността, предупреждават фирми от бранша. Освен това влагането на по-евтини материали от изпълнителите ще доведе до по-скъпа поддръжка на инфраструктурата след това.
В програмата са направени редица скандални промени и по приоритетната ос за пътища, пише изданието. Изтеглен е по-рано графикът за изграждане на автомагистрала „Струма“ и е зачеркнат проектът за изграждане на скоростен път Видин – Монтана. Порязана е и автомагистралата Калотина – София, както и път Е-79 от Мездра до Ботевград.
Кабинетът „Близнашки“ предлага ускорено да се изгражда тунелът под връх Шипка. Ще се прави и третият метродиаметър в София, който трябва да свърже „Ботевградско шосе“ с кв. „Овча купел“. С корекциите си се предлага за пътища да се дадат три пъти повече пари, отколкото за жп проекти, твърдят хора от бранша. От Министерството на транспорта отричат и твърдят, че е спазен паритетът, но от проектодокумента личи, че наистина тежест е дадена на магистралите. Ще се построят общо 320 километра вместо 61. (В първия вариант се предвижда само магистрала „Струма“, а във втория е включена и „Хемус“.)
От бранша обясниха, че разликата в изчисленията идва от инициативата на служебния кабинет 50% да бъде съфинансирането от държавата по пътните проекти, което ще се осигури чрез заем от ЕИБ. За жп проектите ще бъдат само 20%. Освен това по-голямата част от парите за релси се предвижда да дойде от инструмента „За свързана Европа“ (Connecting Europe Facility), по който е забранено да се финансират пътни проекти.
Проблемът е, че тези средства са несигурни, защото тепърва страната ни ще кандидатства за тях пред Брюксел и ще се одобряват на конкурентен принцип. Предвижда се проектите от този инструмент да стартират през 2016 г. С тях ще се финансира модернизация на жп линията Видин – Медковец (отсечка от направлението Видин – София), както и модернизация на жп линията Драгоман – София – Елин Пелин, но това се определя като бъдещо несигурно събитие.