Преструктурирането на слабо представящи се търговски центрове беляза цялата 2015 година. Нови проекти на бяха завършени и наемният пазар бе движен основно от подобрения в микса от наематели на работещите търговски центрове. В София един от двигателите на пазара бе City Center Sofia, където през есента бяха подписани договори за над 2500 кв. м с големи наематели, сред които Sport Depot, CCC, Capella Play, PM. Това коментира Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton/Cushman&Wakefield по повод пазара на търговски площи през 2015 г и очакванията му за 2016 г.
Като цяло пазарът показа стабилност с ясно открояващи се работещи молове на фона на концепциите, които се нуждаят от ново позициониране. Това доведе до интерес от нови марки, като CCC и Forever 21, които направиха своя дебют или предстои да отворят магазини на българския пазар. Във високия ценови клас също има нови имена – Tommy Hilfiger влезе с монобранд магазини, а луксозният бранд Philipp Plane откри бутик в София.
Утвърдените имена на пазара също продължиха разширението на мрежата си обекти като много от тях се насочиха към областните градове, където конкуренцията все още е по-слаба. Сред примерите през последното тримесечие бяха откриването на магазин на H&M в S Mall в Сливен, влизането на Hippoland в Katina Center в Добрич, както и отварянето на Terra Nova в Panorama Mall в Плевен.
„Разрастването на силните марки в ниския и среден ценови клас към областните градове се очертава като трайна тенденция и определено ще раздвижи пазара на търговски площи там. През последната година се възроди интересът към малки търговски центрове, наследници на бившите универсални магазини, в тези населени места“
Разместването сред играчите в търговията с храни и бързооборотни стоки през годината се отрази на бизнеса на моловете, където те са ключови наематели. Заради затрудненията на някои търговски вериги, част от моловете смениха наемателя на хипермаркета си, а други изобщо извадиха този тип площи от концепцията си. Подобна крачка направи Mall Plovdiv, чието ръководство подписа договор с модната марка Bershka за част от площта на бившия магазин на Picadilly в шопинг центъра.
Според Росен Генев подобни решения показват гъвкавост и все по-често ще виждаме такива в условията на по-зрял и конкурентен пазар.
„Хранителният магазин не е задължителна част от концепцията на един мол, особено ако не генерира очаквания трафик. Не изключвам и други търговски центрове да извадят хипермаркета от концепциите си и да заложат на комбинацията шопинг + храна + развлечения, особено ако в близост до тях има големи хранителни магазини“, обобщи той.
След стабилизирането си в средата на годината, наемите на първокласни площи в добре работещите молове тръгнаха нагоре и през последното тримесечие достигнаха € 27 /кв.м в София. Засиленото търсене на площи за аптеки, дрогерии, магазини за органични продукти и др. също подкрепи и ръста на наемите на търговските улици в София и големите градове. На столичния бул. „Витоша“ те достигнаха € 46 /кв.м за площ между 100 и 150 кв.м.