post

Лек спад на заетостта в софийските молове заради освободените от Carrefour и Piccadilly площи регистрира през последните тримесечия консултантската компания Forton, стратегически партньор на Cushman&Wakefield за България и Македония. През третото тримесечие на 2016 г. тя намаля до 90% при средни нива 93-95% година по-рано.

Спадът е само временен и очакванията са освободените пространства сравнително бързо да бъдат заети от нови наематели.

„С ръста на потреблението пазарът на търговски площи в София е динамичен и там, където все още няма наемни договори скоро очакваме подписването на такива. Оттеглянето на Carrefour и свиването на мрежата на Piccadilly отвори място за техните конкуренти, както и за нови big-box наематели в търговските центрове“, коментира Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton/Cushman&Wakefield.

Сред примерите в тази посока от консултантската компания посочиха влизането на Lidl в Sofia Ring Mall, както и обявеното намерение на Billa да заеме мястото на Piccadilly в Serdika Center. Piccadilly от своя страна се очаква да влезе на освободената от Carrefour площ в Paradise Center.  Все още няма яснота какви наематели ще влязат на мястото на Carrfour в The Mall.

Като цяло пазарът през третото тримесечие бе движен от стремежа на търговските центрове да подобрят микса си от наематели. Нови обекти бяха открити в Paradise Center, Sofia Ring Mall, както и в Park Center (новото име на City Center Sofia), където освен Reserved врати отвориха също мултибранд концепцията Scandal и The North Face. Търговският център работи с нова концепция от средата на септември при 90% заетост на площите. Като ексклузивен агент по отдаване под наем Forton/Cushman&Wakefield посредничи при сделки за над 5 600 кв. м. Сред новите ключови наематели в Park Center са Reserved, Sport Depot, детският център Capella Play.

Липсата на новозавършени проекти задържа общите обеми на нивото от 718 000 кв.м. Така в страната на 1000 жители се падат 100 кв.м площи, а в София на същия брой хора – 276 кв.м търговска площ.

Очаква се тези показатели да се променят в следващите години с планираното отваряне на големи мултифункционални проекти в София, в които се планират и търговски зони. Турският инвеститор Garanti Koza анонсира две подобни концепции – Grand Canyon и Sofia Square, всяка от които ще включва по 35 000 кв. м ритейл част. Приключването на проектите се планира съответно за 2019 и 2020 година.

Докато високия клас модни марки останаха активни предимно в столицата, средният клас и бюджетните брандове продължиха експанзията си в страната през тримесечието. Сред по-значимите сделки за периода са влизането на LC Waikiki в Retail Park Plovdiv, на обувния бранд CCC на 530 кв. м в Panorama Mall – Плевен. Дрогериите Lilly и dm също продължават да се разрастват в страната.

Като най-голяма сделка в сегмента за годината се очертава предстоящото откриване на хипермаркет на веригата Jumbo в Park Mall в Стара Загора. Очаква се той да отвори в края на ноември на 11 600 кв. м на партерния етаж на търговския център.

На пазара на търговски улици бул. „Витоша“ остава във фокуса на наемателите, въпреки липсата на подходящи свободни площи. Модните марки и тези в health & beauty сегмента също търсят възможности за разширяване. Устойчивият интерес задържа наемите на 46 евро на кв. м месечно за магазин с площ 100-150 кв. м. Делът на незаетите площи на булеварда остава по-малко от 5%.

 

Наемите на топ местата в търговските центрове в София остават стабилни – €28/кв. м месечно с потенциал за ръст. На второстепенните пазари нивата се движат между €12 и €16 евро/кв. м месечно.

Придобиването на бившия магазин на Carrefour в The Mall в София за 17 млн. евро от Unicredit Bulbank беше единствената по-значима транзакция за периода. Интересът към първокласни проекти обаче остава силен, особено в София.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *