post
През август започва строителството на отсечката от автомагистрала “Струма” от Благоевград до Крупник. Това обяви в сутрешния блок на bTV министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков, съобщава Капитал.
За трасето има избран изпълнител още от 2015 г., а в края на април бе официално одобрено и еврофинансирането за отсечката, като се изчаква издаването на разрешението за строеж. Отсечката е с дължина близо 13 км.

Строител е обединението “АМ Струма 3.1”, като водеща компания в нея е благоевградската “Агромах”, а участват още АБ, “Хидрострой”, “Пътища Пловдив груп”, “Пътища Пловдив” и “Алве консулт”. Очакванията са участъкът да бъде готов някъде през пролетта на 2021 г., тъй като срокът за изпълнение е три години и половина. Другата отсечка – от Кресна до Сандански, e възложена през септември 2015 г. на консорциум “Струма – лот 3.3” с основен участник “ГБС Инфраструктурно строителство”.

Строителството там започна още през август 2016 г., а сега министър Нанков уточни, че тя трябва да е готова през 2019 г., макар че бившият министър Лиляна Павлова даваше заявки, че може да приключи и по-рано – до края на 2018 г.

Проблемни остават обаче поръчката за най-дългия и скъп тунел “Железница”, която беше спряна преди два месеца след установена липса на части от офертите на два кандидата. Освен разследване сега тече подготовка за подновяването на търга. Не е взето и крайно решение за окончателния вид на спорното трасе през Кресненското дефиле.

Срокът за построяване на магистралата е краят на 2022 г., като това е условие, за да бъде усвоено безвъзмездното европейско финансиране.
“Имаме амбицията в този мандат да изградим голяма част от автомагистрала “Хемус”, каза още министър Нанков и посочи, че има готовност за строеж на 9 км от магистралата между Ябланица и Боаза, където се чака решение на ВАС.

Очаква се и решение за избор на изпълнител на още 16 км от Белокопитово към пътен възел Буховци. До 6 месеца се очаква и да бъде готов новият проект за трасето на магистралата от Боаза до разклона за Плевен и Ловеч. Петдесеткилометровото трасе се проектира отново, за да се избегне строителството на скъпи и сложни съоръжения. След изготвянето на проекта няма пречка да започнат процедури за избор на изпълнител на строително-ремонтните дейности, отбеляза министър Нанков. Той подчерта, че новите трасета ще са с магистрален габарит.

Активно се работи и по строителството на обходния път на Габрово, като малкият тунел на обхода ще е готов до кая на годината, съобщи още министърът. Очаква се през 2018 г. да е готов целият обходен път на града, след което ще се търси вариант и за строителството на тунела под Шипка

Николай Нанков съобщи още, че през тази година със средства от оперативна програма “Региони в растеж” 2014 – 2020 г. ще се ремонтират голяма част от алтернативните трасета на направлението Ботевград – Видин, с което ще се подобри значително състоянието на пътищата в Северозападна България.

Паралелно с това се работи по реализацията на скоростния път Видин – София, който е разделен на четири етапа. Стойността на отсечката Мездра – Ботевград, където стават най-големите тапи, е на стойност 55 млн. лв. Там върви процедура по отчуждаване на имотите. Проектира се и обходният път на Димово, тъй като отсечката Бела – Ружинци – Димово е сред най-натоварените. Това са двата най-важни участъка от направлението.

Регионалният министър коментира още, че след въвеждането на електронната система за таксуване цените на винетките за леките автомобили няма да бъдат повишени. Той информира, че индикативната стойност на бъдещата тол-система е около 200 млн. лв., но още в първата година след въвеждането й се очаква приходите от пътни такси да надхвърлят 1 млрд. лв., като по-голямата част от тях ще бъдат от тежкотоварния трафик.
Кога ще бъде факт системата обаче остава неясно. Вече над година търгът е непрекъснато блокиран от жалби на компании в Комисията за защита на конкуренцията, а Агенция “Пътна инфраструктура” всеки път го подновява с абсурдно кратки срокове, което води до нови жалби. Последно процедурата бе подновена на 18 май със срок от 24 часа и отново бе спряна.

След като ден по-рано в. “Сега” публикува информация, че министерството дължи близо 3 млн. лв. на Българската банка за развитие за лихви по програмата, регионалният министър информира, че през последните месеци наистина е имало забавяне в плащанията от бюджета през министерството към Българската банка за развитие, което е довело до начисляване на лихва за сметка на държавата, но те били възстановени още в първата седмица от мандата на правителството.

Има забавяне и при подписването на споразумението между министерството и банката в последните 4 месеца. Според Нанков проблем в този период е било политизирането на програмата и замразяването й по време на служебното правителство.

Николай Нанков отрече цените за обновлението на старите жилищни сгради да са завишени, каквито констатации се появиха след доклад на служебния кабинет, но уточни, че ще бъдат изчакани и резултатите от проверката на прокуратурата. Министърът подчерта, че различните нива на стойностите в отделните райони не означава завишение, и напомни, че е бил наложен таван на цените, който е намаляван два пъти.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *