Значително разширяване на площта в Национален парк “Пирин”, на която да може да се строят ски писти и ски съоръжения. Това е една от ключовите промени, заложени в поправки, които управляващите подготвят в стария план за управление на Пирин, както и в концесионния договор за ски зона Банско, съобщава Дневник.
Строителство на писти, въжени линии и съпътстваща техническа инфраструктура да може да извършва вече и в зоната за туризъм, която е 7% от Национален парк “Пирин”. Това е записано в допълнение на точка 16 от част 3 на плана за управление, който управляващите се готвят да актуализират. В момента строителство на спортни съоръжения е позволено само на 0,6% от територията на Пирин, а с включването на зоната за туризъм тя става вече значително по-голяма – 7.5%.
Новият проект за план за управление на Пирин, подготвен от “Пролес инженеринг” и връщан за редакции няколко пъти, също залага повече строителство в парка, но в момента е обжалван в съда. Именно със съдебната процедура и забавянето на новия план с още поне две години управляващите оправдаха актуализирането на стария документ, който трябваше да е в сила до 2014 г.
“Същите възможности за ново строителство на ски писти е залегнало в новия проект за план и понеже той не може да мине, те актуализират стария”, коментира за “Дневник” Катерина Раковска от WWF, присъствала на закритата срещата в Министерския съвет.
По думите на участниците от екокоалицията по време на срещата изобщо не е било коментирано искането за строителство на втори кабинков лифт, какъвто беше основният публичен мотив на община Банско за промени в плана за управление на Пирин, както и за протести на хора от общината, които блокираха пътя за града. Вместо това по време на разговора кметът на Банско Георги Икономов е настоял за “възможност за нови инвестиционни намерения”, цитира го Раковска. Според природозащитниците искането за втора кабинка е само параван на желанията на концесионера и общината да строят нова мащабна ски зона.
“Конкретно за лифт днес не коментираме, тъй като това е инвестиционно намерение, което трябва да е постъпило в министерството и да бъде оценено по всички процедури, включително екологична оценка и обществено обсъждане. Ако не бъдат променени концесионният договор и плана за управление, изобщо не можем да говорим за това намерение”, каза и Нено Димов
Еколозите настояват планът за управление и промените в него да се подложат на оценка за съвместимост и на екологична оценка. В момента в плана не е залегнала дори възможност за преценка дали има нужда от подобна екооценка. “Идеята е, че самата възможност да се строи в тези седем процента трябва да бъде проверена на база на общи устройствени планове и документи, а не отделно при всяко инвестиционно намерение”, подчерта тя.
Подготвят се и идентични промени в концесионния договор за ски зоната в Банско, които предвиждат да се разреши изграждането на ски съоръжения. Предвижда се и разрешаване на строителство на нови ски съоръжения – лифтове, влекове, писти”, каза вицепремиерът и уточни, че става въпрос за строителство единствено на спортни съоръжения, но не и на сгради.
Министър Димов обясни промените в договора за концесия с неразрешените от години спорове, актуализиране със новите нормативни уредби и закони. В стария договор са предвидени санкции само от гледна точка на приходите, няма такива за опазването на околната среда, каза Димов.
Предвидени са промени и в плащанията от страна на концесионера към държавата – очаква се сумите, които ще постъпват от концесията, да са два пъти по-големи. Според еколога Андрей Ковачев, също взел участие на кръглата маса, в поправките на концесионния договор липсва каквато и да била конкретика относно новите плащания и площта на концесията. По думите му всичко това е въпрос на бъдещ произвол от страна на концесионера.
Екокоалицията настоява за прекратяване на договора с този концесионер, а не за промяната му, която на практика узаконява присвоени и застроени през годните площи, които не са включени в концесията на “Юлен”. “Вместо да прекратят концесионния договор с този, който е извършил самоуправство през годините, в момента му променят договора, така че да бъдат узаконени присвоените площи”, коментира Ковачев, който се притеснява и от “чудовищните монополи”, които позволява държавата.
Единственият екологичен въпрос, повдигнат от природозащитниците на срещата, по думите на Валери Симеонов, бил дали изсичането на гори и дървета няма да повиши риска от наводнения. Това според него означава, че всички са се обединили около позицията, че няма сериозни рискове от предвижданите промени.
“Разбирането на правителството за устойчиво развитие очевидно не включва демографията и работните места, които ние поставихме като проблеми” отговори Петко Ковачев, друг еколог, участвал в разговора в МС.
“Причината за този дебат са именно екологични притеснения, за цялата тази площ, в която се позволява ново строителство, ще бъде изсечена гора, ще промени цялата екосистема, ще промени смисъла на националния парк, опазван цели 55 години. И сега той ще бъде унищожен,” отговори Катерина Раковска.
“Всички присъстващи на работната среща се обединиха около становището, че по никакъв начин не трябва да се продължава с големите струпвания в основата на лифта,” съобщи Валери Симеонов и цитира Андрей Ковачев, който казал вътре в залата, че “не е против изграждането на втори кабинков лифт.”
След срещата обаче самият Андрей Ковачев обясни, че не е правил подобни заявления.
Природозащитниците уточниха, че има лесни начини да се реши проблемът с опашките, а именно удължаване на работното време на вече изградения кабинков лифт, както и увеличаване на капацитета му, което е позволено от закона в момента.
Запитан от журналисти защо не се предприемат тези действия, Валери Симеонов обясни, че не става дума за казарма, а туристите не са войници и затова не могат да бъдат строявани по часове кога да се редят на опашката. Според него увеличаване капацитета на сегашния лифт било равнозначно на ново строителство. В момента обаче законът позволява ремонтиране на спортни съоръжения като лифта.
По думите на вицепремиера “ако се помотаме още малко със строителство на втора кабинка, е възможно на сегашния концесионер да му мине мерака от подобна скъпа инвестиция.” Според него “Юлен” все още не са на печалба от инвестициите си в ски зона Банско.