post

На базата на бъдещия дебат по темата „Стратегическа рамка за пътна безопасност“ Европейската комисия изиска информация от всички държави за това какви са необходимите ресурси и какви дейности ще бъдат предприети от съответната държава членка. По темата „инфраструктура“, в частта „пътна безопасност“, подадохме мерки и дейности на стойност над 3,3 млрд. лв. към Министерството на вътрешните работи, което е координатор за България. От тях 2,6 млрд. лв. са средствата по съществуващи пътища и около 730 млн. млн. са по предвидените за изграждане до 2030 г. автомагистрали и скоростни пътища.

Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков при участието си в международната конференция “Пътна безопасност: Нови технологии и добри световни и европейски практики”. Форумът е част от календара на Българското председателство на Съвета на ЕС 2018 г. и се провежда с подкрепата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Пред участниците в него министърът напомни, че ЕК вече второ десетилетие полага целенасочени усилия за подобряване на пътната безопасност във всички сегменти за намаляване на жертвите по пътищата, като изтъкна, че години наред България е лидер в черната статистика. Според него по тази тема трябва да бъде ангажирано цялото ни общество – възпитание на нашите водачи, пешеходци и т.н.

Държавата полага неимоверни усилия през последните 15 г. От 2007 г. до сега над 660 млн. лв. са инвестирани по републиканските пътища само за подобряване на инфраструктурата, свързана с пътна безопасност – ограничителни системи, вертикална, хоризонтална сигнализация, маркировка, табели и др., включително и в участъци с висока концентрация с пътнотранспортни произшествия, информира Николай Нанков. Той допълни, че Агенция „Пътна инфраструктура“ работи в синхрон с Министерството на вътрешните работи, от където получава информация за такива пътни участъци.

Около 8 хил. км републикански и 12 хил. км общински пътища се нуждаят от спешна цялостна рехабилитация. Полагаме усилия да решим този проблем. На палиативния подход от последните 30 години, свързан с кърпежите на дупки, трябва да бъде сложен край, категоричен бе регионалният министър. Ще преминем към дълготрайна и цялостна рехабилитация на пътищата, коментира още той и посочи, че това ще стане чрез въвеждането на тол системата, която няма да е панацея, но ще даде огромен ресурс. От нея се очаква три пъти по-висок приход, не малка част от който ще бъде насочен към подобряване на пътната безопасност във всичките й аспекти. Бюджетните средства, средствата на общинските администрация също ще бъдат използвани и в този аспект, стана ясно от думите на министъра.

Третата възможност за прилагане на такива мерки е чрез третия пакет за мобилност, за който Европейската комисия стартира дискусиите по новата стратегическа рамка за пътна безопасност от месец май, обясни той. Все по-сериозни гласове се надигат и в Европа, както и в България, за обособяването на нарочен инструмент – било то фонд, конкретна програма на база на новата стратегия за пътна безопасност, каза Николай Нанков. Той посочи, че този инструмент ще бъде за периода  от 2020 до 2030 г. и се очаква да финансира проекти, насочени към пътна безопасност. Глобалната цел на европейско ниво е за този период жертвите по пътищата да намалеят с 50%. Очакваме с нетърпение да стартираме дебата по темата на национално и европейско ниво, заяви регионалният министър.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *