post

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Николай Нанков заяви по време на изслушването си в парламента за напредъка на приоритетните пътни проекти, че страната ни строи най-евтините магистрали в Европа. Той посочи, че средната цена в България е 3.1 млн. евро на километър, докато в Румъния е 6.43 млн. евро, а в Гърция – 10.28 млн.

По думите му най-скъпата магистрала в страната е “Люлин”. Той уточни, че строежът ѝ е започнал през 2016 г., но не назова колко е струвал километър от аутобана, който свързва София и Перник.

Нанков каза още, че “с много добра организация е напълно реалистично в края на 2024 г. да имаме изцяло завършена автомагистрала “Хемус”. До края на годината ще се строят 77 км по нея, а за други 85 км в момента се изготвят търговете.

Тази година ще бъде приключено предсрочно строителството на 24 км от магистрала “Струма” между Кресна и Сандански. Отсечката ще бъде открита 8 месеца по-рано. В момента строителството около Благоевград в частта на откритото археологическо находище е спряно.

“Ще изчакаме мнението на експертите. Ще се съобразим, както досега, не само с екологията, но и с археологията. За най-тежкия участък – Кресненското дефиле, ще обявим тръжната процедура още тази година, ако административният съд се произнесе в наша полза. Целта ни е през май 2019 година да започнем реалното строителство. Стойността на най-скъпата отсечка от магистралата заради тежкия терен е около 800 млн. лева”, обясни Нанков.

Регионалният министър каза още, че още през този месец Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) започва предпроектни проучвания за изграждането на тунел под Петрохан. В последните месеци жители на Северозападна България излязоха няколко пъти на протест с искане да се изгради магистрала или скоростен път между Видин и София.

“Започнаха реални стъпки за изграждането на пътя Видин-Ботевград. Вече стартира обществената поръчка в най-тежкия участък от отсечката, който е от Ботевград до Мездра и е над 33 км”, добави Нанков.

Министърът допълни, че се ремонтират второкласни, третокласни и общински пътища, мостови съоръжения и тунели. По думите му ще са нужни няколко мандата на правителството, за да се справи със запълването на всички дупки по пътната мрежа в страната, тъй като някои от тях не са ремонтирани от 30-40 години.

“Затова въвеждаме тол-системата за устойчивост на финансирането в пътния сектор”, каза още Нанков.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *