Общо 390 млн. лева ще бъдат отпуснати за подмяна на превозните средства от градския транспорт в общини с високи нива на замърсен въздух. Това каза министърът на околната среда и водите Нено Димов по време на годишен отчет на дейността на Националния доверителен екофонд за 2018 г., съобщaва агенция “Фокус”, цитирана от Дневник.
Според него темата за електромобилността е изключително сериозна и важна. “Замърсяването на въздуха е голям проблем за България, за Европа и всичко големи градове. Почти 2/3 от държавите в ЕС имат градове, които не отговарят на критериите на качество на атмосферния въздух”, каза Димов.
“В България има проблем с фините прахови частници. Електромобилът и електорпревозът са едно от решенията, които предстоят да видим през следващите години. В тази посока дейността на фонда е изключително навременна и в крак с неща, които прави министерството”, отбеляза министърът на околната среда. “Само преди няколко седмици обявихме изключителен ресурс от 390 млн. лв, който ще подпомогне български общините, които са в наказателна процедура по числата за качеството на атмосферния въздух, да сменят старите си паркове с нови електробуси, тролейбуси или трамваи”, уточни той.
По думите му през юни се очаква общините да подадат своите нужди от подмяна и още тази година да бъдат сключени договори с тях. “Десет са общините, които имат право да подават заявления. След много сериозни преговори с Европейската комисия успяхме от спестявания да насочим този ресурс в тази посока”, коментира той. “Това ще даде изключителен мощен тласък към електрификацията на градския транспорт. Всички изчисления показват, че този транспорт е значително и по-евтин от останалите”, изтъкна той.
В края на годината ще бъдат отпуснати 80 млн. лв. за общините, които не са участвали в програмата за битовото отопление, каза още Нено Димов. “Очакваме на база на резултатите на база първата програма да се отвори второ финансиране за около 80 млн. лв. Така на практика ще осигурим може би 8 пъти по-голям ресурс, отколкото е имало предвидено в оперативната програма по време на нейното договаряне”, отбеляза министърът на околната среда.
“Проектът за електромобилност не трябва да се ограничава само до градския транспорт. Аз съм в процес на разговори с колеги от други централни европейски страни. Вероятно ще търсим начин да активизираме по-голяма ресурс от страна на ЕК затова да бъдат стимулирани не само градският транспорт, но и изграждането на инфраструктура, зелени коридори, които не само да свързват град с град, но и държава с държава”, поясни той.
“Разговорите вървят доста обнадеждаващо. Ще видим в новия финансов период по какъв начин може да има стимулиране в тази посока”, допълни Нено Димов.
“Това са посоки, в които активно работи МОСВ заедно с нашите партньори от ЕС, които напълно съвпадат с развитието на Националния доверителен екофонд”, добави още той.